Megpróbálok minden témát lefedni de ha valami nem tiszta vagy szeretnéd, hogy ki legyen egészítve a poszt, csak írj egy üzenetet ingame.
Ha eszembe jut valami idővel az is bekerül.
Kezdésnek
Ezek a wiki oldalak segítenek az indulásban, főleg chaten történő dolgok megértésében, elolvasásuk erősen ajánlott.
- Szabályzat
- Billentyűzet vásárlási tanácsok
- Tablet vásárlási tanácsok
- Wiki főoldal
- Kezdők útmutatója
- Hivatalos GYIK
- Említésre méltó emberek listája (Angol)
- Segítségkérő fórum (Angol, bugok és hasonlókhoz)
Az osu! fő rangsora a PP (Performace Points azaz teljesítmény pontok) rangsor.
Hogy működik a PP?
Amikor egy rangsorolt mapot sikeresen teljesítesz az az eredmény egy bizonyos teljesítémy pontot azaz PP-t fog érni.
A pontos formula nem tudott de egy eredmény értéke leginkább a Star Rating-en alapszik de befolyásoló tényező a körök száma, a map hosszúsága és a map Overall Difficulty-je (bővebben a Mapok szekcióban) és az eredményben elért kombó és pontosság a legbefolyásolóbb tényezők.
Minél jobb az eredményed a mapon annál több PP-t fog érni, egy épphogy teljesített, hibákkal teli eredmény sokkal kevesebbet fog érni mint egy SS-hez közeli eredmény.
A rendszer nem büntet rossz eredményekért, csak jutalmaz a jókért, tehát levonni sosem fog egy rossz eredményért.
A rendszer eléggé jól mutatja a játékosok képességét de nem tökéletes, egyes mapok amik nagyon nehezek de főleg sliderekből állnak nem érnek annyi PP-t mint akár más sokkal könnyebb mapok, míg mások sokkal könnyebbek mint a hozzárendelt PP.
Hol tudom megnézni mennyi PP-m van?
A profilodon a General fül alatt, ahol mellette láthatod a globális és az országos helyezésed is.
Hol tudom megnézni mennyi pontot ért az egyik eredményem?
A profilodon a Top Ranks fül alatt, de csak akkor ha a 100 legjobb eredményed közt van.
A profilomon azt írja, hogy az egyik eredményem X PP-t ért, mégis az összes PP-m csak Y-nal nőtt, miért?
Mindegyik eredmény súlyozva van, a legtöbbet érő eredményed van csak 100%-ra súlyozva, mindegyik utána következő súlyozása a következő alapján van kiszámolva: PP*0.95^n ahol az n az előtte lévő eredmények száma, tehát a teljes PP számítása így néz ki: PP[1] * 0.95^0 + PP[2] * 0.95^1 + PP[3] * 0.95^2 + ... + PP[n] * 0.95^(n-1).
Tehát ha egy új eredményt csinálsz és az a 100 legjobb eredményeid közé kerül akkor az annál kevesebbet érők értéke is csökkenni fog a súlyozás miatt.
Azt írtad a rendszer nem von le PP-t, nekem mégis megtette, akkor most mivan?
Két eshetőség van amikor veszthetsz PP-t:
1. Volt eredményed ami ért X1 PP-t Y1 pontszámmal, aztán ugyanazt a mapot lejátszottad és az ért X2 PP-t Y2 pontszámmal, ilyenkor lehetséges az, hogy az X1 PP több mint az X2 de az Y2 pontszám több mint az Y1, ebből azt következik, hogy jobb eredmény mégis kevesebb PP-t ért, ezért vesztesz az össz PP-dből.
Ez olyankor fordul elő amikor rosszabb pontosságú eredménnyel írod felül az egyik eredményed, ami létrejöhet modok miatt (főleg Hidden), vagy egy a map végén elkövetett hiba miatt.
2.Az eredményed egy qualified mapon volt ami azóta diszkvalifikálva lett (bővebben a Mapok szekcióban).
A játékban azt mutatja, hogy Hvick #2 de az oldalon azt, hogy #1, akkor most mivan?
Ez a bug néha előfodul, az az igazi helye amit az oldalon, a ranglistán látsz.
Hasznos linkek:
- PP wiki oldal (Angol)
- Globális osu! ranglista
- Globális Taiko ranglista
- Globális Catch The Beat ranglista
- Globális osu!mania ranglista
- Magyar osu! ranglista
- Magyar Taiko ranglista
- Magyar Catch The Beat ranglista
- Magyar osu!mania ranglista
Kazuya még régebben írt egy nagyon jó posztot, hogyan kell elindulni az editorban, ajánlom ENNEK az elolvasását.
Mapokkal kapcsolatos szakzsargon
- AR: Azaz Approach Rate, a külső közeledő kör, és a hangok megjelenésének gyorsasága, minél nagyobb annál gyorsabb. Csak DT és HT segítségével érhető el 10-nél magasabb és 0-nál alacsonyabb érték. AR táblázat
- HP Drain: Annak a mértéke milyen gyorsan csökken a HP töltöttsége, minél nagyobb annál gyorsabban fogy a HP.
- OD: Azaz Overall Difficulty, azt határozza meg mennyire kell pontosan időben leütni a hangot, hogy 300-ast kapjunk rá.
- CS: Azaz Circle Size, a körök nagyságát adja meg, minél nagyobb annál kisebb a kör.
- BPM: Azaz Beat Per Minute, lényegében a zene ütemének gyorsasága, ez alapján látjuk az editorban a különböző vonalakat ahová hangokat helyezhetünk.
- Offset: Az az időpont a zenében ahonnan a BPM-et számoljuk.
- SV: Azaz Slider Velocity, a sliderek gyorsaságát határozza meg.
- Modolás/Modding: Ahhoz, hogy egy map ranked lehessen azt nehány más mappernek meg kell néznie, hogy minden a lehető legjobb-e, majd ha valamit találtak amin javítani lehetne azt megírják a maphoz.
- Work In Progress: A map még készül, ez lehet. hogy már csak az utolsó simítások vannak hátra de lehet az is, hogy épp pár hang van csak elhelyezve, akár még annyi sem.
Unranked: nincs eredménytábla rajta, nem lehet értékelni, nem számít bele a PP kalkulációba. - Pending: A map készen van, a mapper arra vár, hogy a közösség többi tagja közül néhányan modolják, később innen lehet qualified, majd ranked/approved egy map.
Unranked: nincs eredménytábla rajta, nem lehet értékelni, nem számít bele a PP kalkulációba. - Qualified: A mapot egy Beatmap Nominator elég mod után alkalmasnak találta, hogy ranked legyen de egy hétig a ranked státusz előtt csak qualified lehet.
A mapra ugyanazok vonatkoznak mint a rankedekre de bármikor diszkvalifikálhatják, azaz unranked lesz és az eredmények törlődnek ranked státuszba lépéskor, PP kalkulációba nem számít bele.
Ez olyan mint egy előszoba, amint egy map qualified lesz a Quality Assurance Team dolga, hogy átnézze akármilyen hiba után, ha nem találnak hibát egy hét után a map ranked lesz, ha találnak a map diszkvalifikálva lesz majd a mapper dolga hogy kijavítsa a hibákat, ezután egy Beatmap Nominator újra kvalifikálhatja. - Ranked: A map túlélte a qualified időszakot, és megfelel minden rankolási kritériumnak, innen már tartósan ranked marad, az eredmények nem veszhetnek el.
Ranked: eredmények tárolva és mutatva vannak, értékelhetőek, beleszámít a PP kalkulációba. - Approved: Ma már csak a marathon azaz 5 percnél hosszabb mapok lehetnek approvedek, ez azt jelenti a rankolási kritérium egyes pontjai nem kell hogy érvényesüljenek, mint például az, hogy elég csak egy nehézséget készíteni.
Jumpok (Ezek lehetnek különböző méretben, most a forma a lényeg):
Streamek (Streameknek azokat a sok hangot tartalmazó részeket hívjuk amiket általában 1/4 vagy nagyobb sűrűségben mappolnak és ezért 2 gomb szükséges mindegyik hang lenyomásához):
Hasznos linkek:
- Magyar beatmap lista
- Kurokami CTB mappolási útmutatója
- Különböző mappolási útmutatók amik lefednek minden kérdést (Angol)
- Miss: Egy hangot nem sikerül leütnöd időben vagy egy spinnert kipörgetned és egy X-et látsz utána és megtörik a kombód.
- FC: Azaz Full Combo, nincs miss és nincs sliderbreak, a lehető legtöbb, vagy 1-2 kombóval kevsebbet szedtél össze mint a maximális.
- Sliderbreak: Egy slidert nem időben nyomsz le vagy túl hamar engeded el, a kombód megtörik.
- Choke: Egy FC lenne az eredmény de a map utolsó hangjaiban megtöröd a kombód.
- Over- Understream: Túl gyorsan vagy lassan nyomogatod a gombokat stream közben ezért 100-asokat, misseket kapsz.
Sliderbreak esetén a kombó megtörik de nem feltétlen kapsz miss-t, ezért lehet, hogy miss nélkül, S-el nem FC-zel egy mapot.
Nincs missem, sliderbreakem mégis hiányzik pár kombó, miért?
Van olyan eset amikor egy slidert túl hamar engedsz el, 100-ast kapsz rá de nem lesz sliderbreak, ezért hiányozhat pár kombó.
Ezen a mapon mindenkinek SS-el X kombója van, ennek a játékosnak pedig X+1, miért?
Ez a bug nagyon kicsi OD-nél jöhet elő amikor két slider jön egymás után és túl hamar nyomják le a másodikat, ilyenkor +1 kombót számol a játék, nem gyakori.
Magyar játékosokkal tudok beszélgetni a chaten?
Igen, a #hungarian csatorna erre való, köszönj be bátran.