forum

Poradnik dla nowych osób

posted
Total Posts
58
Topic Starter
Acrith
W osu! gra coraz więcej polaków, co jest odczuwalne na multiplayerze i na #polish jednocześnie. Ciągle widzę pytania typu "Jak się w to gra", "Czemu nie mogę trafić w kółko" etc. Tworzę ten poradnik z myślą, że pomoże to rozwiązać choć część problemów.

Spis Treści:

1. Co to jest tak w ogóle to cale "osu!"?
2. Przebieg rejestracji i instalacja gry
3. "Jak się w to kurde gra?" - Pierwsze kroki - trochę o trybach, po krótce na czym polega klikanie "circli", "sliderów", "spinnerów", itp.
4. "Ale ja chcę więcej niż tutorial!" - czyli kwestia ściągania map.
5. "A trudne to?" - Opisy poziomów trudności na mapkach
6. "Ale to proste! - Czyli jak utrudnić sobie grę bądź ją ułatwić, kosztem punktów (MODy)
7. "No dobra, ale czemu moja myszka tak szybko leci?" - czyli ustawienia w Osu!
8. "Jak podglądnąć jak on gra?" - Wszystko o opcjach w osu!bancho.
9. "Tyy, jak ty to piszesz?" - Komendy chatu, jak się dostać i co oferuje?
10. "Czemu tu nie ma żadnych wyników?!?!" - Rodzaje map.
11. "Ja chcę własną mapę!" - Tajemnicza opcja EDIT.
12. "yy, chcę mieć inną skórkę:(" - Trochę o skinach.
13. "Co to level?" - Profil i statystyki.
14. "Czemu on ma żółty kolor?" - Kim jest osu! Supporter i co to jest osu!direct



1. » Co to jest tak w ogóle to cale "osu!"?

Osu! Jest to darmowa gra rytmiczna na PC. Zależnie od trybu, jej celem jest albo:

- Trafianie pojawiających się obiektów poprzez najechanie na nie kursorem i kliknięcie (osu! standard)
lub
- Trafianie odpowiednimi klawiszami w nadjeżdżające kółka w dwóch kolorach (taiko, czyli perkusja)
lub
- Łapanie spadających owoców za pomocą tacy kierowanej w lewo/prawo (Catch the Beat)

Gracze ściągają piosenki z dołączonymi do nich mapami (tzw. beatmapy) i ich zadaniem za każdym razem
jest zagranie danej piosenki z jak najlepszym wynikiem. Więcej o trybach, mapkach i reszcie dowiesz się
z dalszej części poradnika.

by AmaiHachimitsu

2. » Przebieg rejestracji i instalacja gry


Skoro się tu znalazłeś, zapewne więc musiałeś już się zarejestrować. Jednakże poprowadzimy was jeszcze raz przez ten proces.
Na początku musimy wejść na stronę osu.ppy.sh.



Aby się zarejestrować, klikamy na "register", który oznaczyłem czerwoną obwódką.



Klikamy na przycisk "I agree to these terms" i przechodzimy dalej



Wypełniamy wszystkie pola i klikamy na przycisk "Submit". Przyjdzie na nasz e-mail link aktywujący, po czym nasze konto będzie zdalne do użytku!.. Ale do gry potrzeba nam samej aplikacji, więc przechodzimy do strony głównej i klikamy wielki, różowy przycisk z napisem "DOWNLOAD OSU!"



Ukazuje nam się stronka, z instrukcją krok po kroku. Niestety, nie dotyczy ona instalacji, a samej gry. Przed przyciskiem mamy wymagania sprzętowe gry:

System Requirements

1GHz+ Processor
512mb+ RAM
Microsoft .NET Framework (2.0+, 32bit)

Jeżeli nie macie Microsoft .NET Frameworka (np. z powodu formatu dysku), instalator osu ściągnie go wam automatycznie.



Po udanym downloadzie, przechodzimy do instalacji gry. Klikamy 2x na ikonkę z instalką osu!



Przechodzimy przez kolejne kroki instalacji: Klikamy NEXT i NEXT i ciągle. Czasem zaznaczamy, że zgadzamy się z warunkami umowy. Po udanej instalacji osu! uruchomi się automatycznie ukazując nam program update'ujący



Czekamy, aż updater ściągnie potrzebne patche, po czym się zrestartuje i uruchomi ponownie.



Klikamy wielki przycisk na dole "Start osu!" i już po chwili ładowania włącza nam się aplikacja, o którą nam chodziło:) - Well done!


3. » "Jak się w to kurde gra?" - Pierwsze kroki - trochę o trybach, po krótce na czym polega klikanie "circli", "sliderów", "spinnerów", itp.

Więc siedzimy w tym osu! i nadal nie wiemy co robić. Twórca gry, peppy, zadbał trochę o to, aby wprowadzić nowych graczy w świat rytmiki i kółek. Wchodzimy więc w menu "PLAY" i "SOLO". Oczom ukaże nam się menu, gdzie możemy wybrać beatmapę.



Na screenie widać więcej mapek, ale u was, będzie ona jedyną mapą w tym menu. Zaznaczamy ją i uruchamiamy grę klikając dwa razy na prostokącik z nazwą mapy lub klikając na "Osu!" będące w prawym dolnym rogu.

I co? Nie zrozumieliście dużo? Spróbuje wam to wytłumaczyć:

Omówię wpierw ekran gry dla Osu!standard:



Cały ekran, na którym widać obraz to nasz obszar gry.
Liczbą 1. oznaczony został Pasek Życia. Dopóki widzimy coś na nim, możemy grać. Jeżeli spadnie on do zera, nasza gra jest automatycznie przerywana. (Wyjątkiem jest mod no-fail o którym w dalszej części poradnika). Nasze życie zmniejsza się automatycznie wg. ustalonego na mapie "Draining Rate". Aby zwiększyć żywotność naszej gry na mapce, musimy uderzać rytmicznie znajdujące się na polu gry obiekty (Circle; Slidery; Spinnery). Jeżeli nie trafimy w jakiś obiekt, tracimy życie.
Liczbą 2. zaznaczyłem obszar, w którym naliczane są nasze punkty. Zależne są one od mnożnika "Combo" który znajduje się w obwódce z numerkiem "5", oraz od naszych rytmicznych not (300, 100, 50, 0) o których niżej.
Liczba 3. to nasza celność i rytmika. 100% oznacza w pełni rytmiczną grę, bez żadnych uchybień, nie trafień. Gdy liczba ta jest mniejsza, oznacza to, że nie trafiliśmy w jakiś obiekt lub trafiliśmy go nierytmicznie.
Liczba 4. to czas mapy. Z biegem mapy okrąg się wypełnia (jak w wykresie), a gdy będzie pełny, następuje koniec mapy i ogłoszenie wyników.
Liczba 5. to licznik Combo. Im więcej trafimy notek (bez względu na rytmikę) pod rząd, tym więcej punktów dostaniemy i nasz płomień będzie wyższy i mocniejszy (Funkcja: Combo fire, którą omówimy w innej części poradnika)
Liczba 6. to ranking na mapie. Pokazane są 4 ostatnie miejsca w top#40, pierwsze miejsce oraz twoje punkty wraz z miejscem ukrywającym się pod znakiem zapytania. Znaki zapytania będą się wypełniać dopiero od miejsca #40.

Skoro wiemy jak wygląda ekran naszej gry, przejdźmy do samej gry:
Zacznijmy od CIRCLI



Circle, czyli z angielskiego - Kółko. Ale co zrobić z tym całym kółkiem?.. A no właśnie tu spróbuje wam to wytłumaczyć. Kółko, jest to pojedyńczy beat na mapie. Klikamy go, kiedy okrąg otaczający kółko będzie najbliżej danego kółka. Oczywiście kursor musi leżeć na kółku, tak jak na screenie powyżej. Jeżeli uderzymy w odpowiednim momencie, ujrzymy:

Jeżeli uderzymy trochę później lub wcześniej (więc nie do rytmu), ujrzymy:

A jeśli uderzymy zbyt wcześnie lub zbyt późno i dźwięk beatu będzie skrajnie ledwo trzymać się rytmu, ujrzymy:

Jeżeli niestety spóźnimy się, lub naciśniemy circle'a za wcześnie, nie trzymając się rytmu, ujrzymy:

Jeżeli to nastąpi, tracimy część punktów życia.

SLIDERY



Slider jaki jest, każdy widzi. Linia, tylko trochę grubsza, z kółkami w środku, dwoma końcami (i strzałką zwaną Reverse arrow - czyli zawracającą - na końcu). Cel slidera to kliknąć i trzymać aż się skończy. Kliknąć oczywiście w rytmie. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, dostaniemy ukochane 300. Jeżeli nie zdążymy z kliknięciem slidera i klikniemy na nim odrobinę później (kiedy "kula" będzie się po nim toczyła), oraz gdy nie dojedziemy do samego końca - dostaniemy 100. Aby dostać ]50, musielibyśmy przerwać kliknięty slider. Combo jest naliczane za początek, reverse arrow, koniec i "Slider ticki", które wyznaczają rytm w środku. Nimi się nie musicie przejmować.

Warto omówić tu także wydarzenie w grze zwane "Sliderbreak". Z angielskiego każdy by wywnioskował słowo: Slider + przerwać, czyli przerwać slider. Innymi słowy: Sliderbreak występuje wtedy, gdy:
1. Nie trafimy w kółko zaczynające slider, ale sam kursor będzie na powierzchni slidera.
2. Zjedziemy kursorem poza obszar, wyznaczany na sliderze przez piłeczkę. (czyli jeżeli wyjedziemy poza sam obiekt bądź nie dostosujemy naszego ruchu do tempa przesuwania się piłeczki),
W kosekwencji:
- Przy sliderbreak'u usłyszymy odgłos identyczny jak przy spudłowaniu (miss'ie), tracimy nasze combo, jednakże w ogólnym rozrachunku zjawisko to nie jest traktowane jako miss, czyli nadal jesteśmy w stanie uzyskać ocenę naszej gry: S [O ocenach później]

SPINNER:



Czyli kręciołek, bo tak go możesz nazywać. Cel? Kręć ile wlezie. Rozjaśnię wam poszczególne rozmieszczenie na spinnerach:

1. czyli prędkość z jaką kręcimy kursorem wokół spinnera. Obliczany w obrotach na minutę. Przydatna rzecz
2. Bonus za wyczyszczenie spinnera i dodatkowe punkty liczone w tysiącach.
Okrąg zmniejszający się do środka spinnera to jego czas.
Stopnie po bokach oznaczają stopień zakręcenia spinnera (jego wyczyszczenia)

W spinnerze można dostać te same noty, co w innych obiektach.

300. Jeżeli zakręcimy spinner do końca (wyczyścimy go). Możemy wtedy wbić dodatkowy, punktowy bonus.
100. Jeżeli ledwo uda nam się wyczyścić slider (Pojawia się wtedy napis Clear! albo Osu!)
50. Jeżeli zrobimy slider "na styk". Wtedy słyszymy również "lekko nadpsuty dźwięk".
0 - jeżeli nie zakręcimy spinnera do końca na czas.

I tyle, jeżeli chodzi o podstawowy tryb osu!.. Jednakże w tej grze znajdziemy również tryby alternatywne o których wspomniano w punkcie pierwszym - Taiko oraz Catch the Beat. Zacznijmy od ekranu tego pierwszego: (Zalecam taiko skin, na którym wszystko opiszę. Jak go ściągnąć - w dalszej części poradnika)

TAIKO



Jak widzimy, ekran podzielony jest na 3 części. Górna część pełni rolę dekoracyjną. Kolor znajdującego się tła (niebieski / czerwony) zmienia się w zależności czy trafiamy obiekty na pasku. Czasem zamiast tego, jest tam usytuowana górna część BackGround Image (Czyli tła - w dalszej części będę używać skrótu BG). Znajduje się tam również nasz pasek życia, którego zasady wyjaśnię niżej.Środkowy ekran, który oznaczyłem cyfrą 6, to nasz playground - Po nim przesuwają się notki z prawej strony do lewej. Temu poświęcimy najwięcej uwagi. Trzecia część, na samym dole, to miejsce gdzie znajdują się wyniki oraz BG.

1. HP Bar. Gdy zaczynamy grę w taiko, nasz pasek życia zawsze będzie wyzerowany. Przejście mapy następuje, gdy nasze życie będzie na żółtym obszarze. (Widoczne tylko na taiko skinie). Pasek zapełnia się wraz z rytmicznym uderzaniem kółek w danym kolorze. Zmniejsza się - gdy nie trafimy.
2. Czerwone kółka, które zwiemy "Donami". Jak widzicie, są małe Dony i duże Dony. Te małe, naciskamy jednym klawiszem odpowiadającym za kolor czerwony. Te duże, możemy nacisnąć tak samo jak mały, ale jeżeli zrobimy to dwoma klawiszami odpowiadającymi za ten kolor, dostaniemy 2x więcej punktów. KIAI mode zwiększa ilość punktów o 20%
3. Niebieskie kółka. Te jednak nazywamy Katsu. Zasada ta sama - małe naciskajcie jednym, za naciśnięcie dużego dwoma przyciskami dostaniemy 2x więcej punktów. KIAI mode zwiększa ilość punktów o 20%
4. Szare koło z szarym okręgiem. Gdy obiekt znajdzie się na nim, wtedy naciskamy klawisz.
5. Wizualizacja bębna, na którym znajdują się nasze cztery przyciski, oraz licznik combo. Jeżeli nie zmienialiśmy standardowych ustawień, to tam będzie na początku napisana klawiszologia (ZXCV, ZV to obramowanie, czyli kolor niebieski, XC to część środkowa, czyli kolor czerwony). Konfigurację klawiszy można zmienić w opcjach.
6. Nasz obszar gry.
Czerwona chmurka z bazgrołami - Po prostu znak, że missnąłeś. (Czyli nie trafiłeś w odpowiedni kolor/w rytmie)

Dony i Katy, zupełnie jak circle w trybie osu!standard można zagrać rytmicznie (na taiko skinie objawi się to złotym słoneczkiem, czyli 300), ale też można to zrobić nierytmicznie (Objawi się wtedy srebrne słoneczko, czyli 100). Nie da się zdobyć w Taiko noty oznaczonej 50

Omówmy jeszcze parę obiektów, których niestety nie udało mi się ukazać na screenie z gry w trybie Taiko:

SLIDER




Jak widzicie, slidery mogą być tak samo jak dony i katy - duże i małe. W środku każdego slidera są sliderticki. To one odpowiadają za napływ punktów. Musimy je wyklikać w odpowiednim rytmie. Za każdy slidertick dostajemy 300pkt (mały slider) lub 720pkt (duży slider). KIAI mode zwiększa ilość punktów o 20%
Warto wspomnieć o tym, że jeżeli nie uderzymy slidera - nie tracimy combo którego uzbieraliśmy, a jeżeli będziemy go uderzać, naliczana jest osobna liczba wyklikanych sliderticków (pokazująca się na miejscu szarego pola), która nie wlicza się do combo.
Slider możemy wykonywać dowolnymi klawiszami. Jednakże nadmierne naciskanie klawiszy (za szybkie tempo) nie będzie zaliczane.



SPINNER




Spinner w grze jest zaznaczany "lusterkiem". Wykonujemy go, naciskając na przemian klawisz czerwony i niebieski (Don>Kat>Don>Kat...)
Za jego wykonanie dostajemy równowartość podwójnej punktacji dla danego combo, a za każde uderzenie w spinnerze dostajemy 300pkt.

Przedstawiam tu również tabelkę z punktami, nie wliczając w to punktów z KIAI mode, które zwiększa ilość przyznawanych punktów o 20% (za dużo liczenia, uwierzcie mi:)


Tabelka by AmaiHachimitsu

Catch the beat!



1. Postać z Talerzem - Sterujemy nim za pomocą klawiszy kierunkowych (lewo, prawo). Chyba obecność tej postaci jest oczywista - łapiemy dzięki niemu spadające owoce. Ruch talerza można dwukrotnie przyspieszyć za pomocą klawisza "Shift" (Inaczej to przyspieszenie nazywamy "Dash").
2. Owocek - Czyli to, co mamy łapać postacią z talerzem. Owocek może być zwykły, jak na screenie oraz otoczony czerwoną obwódką, która oznacza Hyper Dash. (Czyli używamy wraz z shiftem). Zwykle obwódka się pokazuje, kiedy nie jest możliwe dotarcie do następnego owocu za pomocą zwykłego ruchu.

3. HP Bar - Pasek życia, zasada taka sama jak na osu!standard.
4. Licznik combo - Im większe combo, tym więcej punktów, zasady identyczne jak w osu!standard

SLIDERY



Slider to po prostu owocki połączone "nasionkami" i "większymi nasionkami". Te większe, to sliderticki i trzeba je łapać. Te mniejsze już nie zepsują nam combo jak ich nie złapiemy, ale znacząco obniżą nam Accuracy (Celność). Za zwykły, duży owoc dostajemy 300, za większe nasiono (czyli slidertick) - 100, a za mniejsze: 50.

SPINNERY



Tak, spinner to jest miejsce, gdzie spada bardzo duża ilość owocków. Za każdy dostajemy dosyć dużo punktów, co liczy się szczególnie w rankingu. Naszym zadaniem tutaj, jest po prostu złapać ich jak najwięcej. Warto zauważyć, że nie tracimy combo, jeżeli jakikolwiek nam spadnie.

Oceny w osu!

SS - Idealna gra. Żadnych rytmicznych uchybień (100% accuracy), Ani jednego missu, "50" i "100".
S - Bardzo dobra gra. Aby zdobyć literkę S, nie można mieć ani jednego missa, a accuracy musi wynosić 93,5%+ (W taiko 95%+).
A - Do opanowania mapy mało Ci brakuje. Ocenę tą dostaniesz, jak zagrasz bez missa, ale ze słabym accuracy (85-93%) lub zagrasz powyżej 92% z missami. Pamiętaj, że zbyt duża ilość "50" może spowodować obniżenie wyniku o jedną ocenę. (np. z A na B)
B - Musisz jeszcze trochę potrenować. Ocena spowodowana wieloma missami, niskim accuracy (85% - 80%)
C - Bardzo dużo Ci brakuje do opanowania mapy. Przedział accuracy wynosi w tym przypadku 70 - 80%.
D - Acc dla tej oceny jest poniżej 70%. Gra na styku umiejętności potrzebnych do opanowania mapy, przejście niemal cudem, bardzo słaba rytmika i duża ilość missów.

4. » "Ale ja chcę więcej niż tutorial!" - czyli kwestia ściągania map.

Więc przeszliśmy tutorial, ale.. co dalej?.. Jesteśmy zmuszeni do ściągania muzyki w formacie beatmap (.osz) ze strony głównej, a potem ich zamieszczenia w osu. Wyjątkiem w tym wypadku, jest posiadanie statusu "osu!supportera", czyli osoby, która wspiera pieniężnie grę. Taki tytuł nie kosztuje dużo, a dzięki temu możemy bezproblemowo ściągać mapy poprzez opcje "osu!direct". Nie brzmi to groźnie i takie też nie jest.

Aby ściągnąć mapę, wpierw musimy się zalogować na stronie głównej, a potem przejść do menu "Beatmaps" > "Ranked". Dlaczego ranked? Bo na tych mapach powinniśmy się skupić i to one stanowią nasze zasoby "Ranked points" oraz aktualnej pozycji w rankingu.



Na stronie, która nam się wyświetli, ukaże nam się "lista" map. Maksymalna liczba stron będzie zawsze wynosiła 250. Jak się więc dostać do tych starszych map? Poprzez paczki, tworzone przez graczy - dla graczy. Jednakże powinniśmy zaczynać od ściągania tych najnowszych, ponieważ będą one o wiele lepszej jakości, niż te - które były tworzone na początku istnienia osu. Aby wybrać, którą mapę chcemy ściągnąć - klikamy na odnośnik który się zawiera w nazwie mapki, a która jest też nazwą PIOSENKI.



Gdy wybierzemy już mapę, którą chcemy ściągnąć - ukaże nam się tabelka z informacjami o danej mapie. Nie musimy się wlaściwie nimi interesować, a to, co nam jest potrzebne to troszkę jaśniejsza ramka, wraz z krótką notką od mappera (czyli osoby która stworzyła tą mapę), wyglądem BG (czyli tła mapy), oraz dużym przyciskiem "DOWNLOAD BEATMAP!"..



Jeżeli jeszcze się nie zalogowaliśmy, ujrzymy informujący nas o tym napis, na równie dużym przycisku.



Jeszcze jednym sposobem na ściąganie mapek o którym wspomniałem wcześniej, jest ściąganie całych paczek. Na stronie głównej przechodzimy do "Beatmaps", "Beatmap Packs"



Ukaże nam się lista. Lista paczek, których jest całkiem sporo. Na czas pisania tego poradnika paczek jest 442. Każda paczka nie jest przesadnie wypełniona, nie znajdziecie tu spakowanych map po 1gb, a rozmiar jest zwykle ograniczany do 100mb Zasada ściągania jest właściwie banalna: klikamy na nazwę, naszym oczom ukazuje się lista map zawartych w paczce. Aby móc ściągać MUSIMY być zalogowani, a wtedy klikamy link "download". Odnośnik przeniesie nas do zewnętrznej strony.



Jeżeli nie będziemy, ujrzymy informację wraz z linkiem do logowania:



Spróbujmy więc ściągnąć paczkę #442, klikamy na odnośnik i widzimy stronę hostingu mediafire.com. Sam interfejs jest bardzo intulicyjny i ogranicza się do jednego kliknięcia. Bez zbędnych kodów catpcha, czy systemów anty-bot oraz czasowych ograniczeń.



Jeżeli już ściągnęliśmy mapkę, mamy trzy sposoby, aby wrzucić ją na listę. Pierwsza - to sposób powszechnie nazywany "Przeciągnij i upuść". Druga, to skopiowanie pliku .osz to folderu "songs" gry. Trzecia, to po prostu zwykłe uruchomienie podwójnym kliknięciem myszki. Aby przeciągnąć mapę do osu, nie musimy mieć gry w oknie. Jednakże myślę, że właśnie używając trybu okienkowego, jest o wiele wygodniej. Więc klikamy na pliku .osz , przeciągamy go na okno gry i puszczamy.





Ważna informacja: Plik przeciągnięty znika. Tak samo jak uruchomiony. Jednakże nie na zawsze, możemy taki plik utworzyć w edytorze.

Druga metoda, o której wcześniej wspomniałem, to skopiowanie pliku .osz do folderu z piosenkami. Jeżeli instalowaliśmy osu! w folderze domyślnym, idziemy więc do X:\Program Files\osu!\songs, gdzie X:\ jest to litera naszego systemowego dysku.



To właśnie w tym folderze są wszystkie nasze piosenki. Pewnie w waszych myślach powstało pytanie "Czemu tu są foldery, zamiast plików .osz i czym są numery przed nazwami piosenek?" Osu! rozpakowuje pliki .osz do folderów, gdzie są zawarte pliki do gry, muzyka, obraz i ew. dodatki, czyli wygląd kółek czy dźwięki sliderticków, klikanych circli. Zajrzyjmy do jednego z folderów:



Kolorem czerwonym zaznaczyłem BG - obraz tła. Wyświetla się on podczas gry, albo podczas przeglądania listy map.
Niezgrabnie, żółtym kolorem zaznaczyłem dźwięki - to, co jest jako mp3, to muzyka. Pliki wav. to różne dźwięki klikanych obiektów.
Kolorem zielonym zaznaczyłem pliki poziomów trudności. Każdy plik po otwarciu w edytorze zawiera współrzędne każdego pliku, opcje mapy, wielkość kółek, ilość sliderticków i wiele, wiele więcej informacji.

Wróćmy jednak do wrzucania tej mapy. Przeciągamy plik do folderu songs. Możemy mieć włączone osu podczas tej operacji, nie mamy konieczności jego zamykania. Aby plik się "zaakceptował" do gry, wystarczy wejść w jakikolwiek tryb gry. Jeżeli nadal nie mamy mapy, użyjcie klawisza F5, który pozwoli wam odświeżyć całą bazę map, wykryć nowe i je dodać. Zwykle nie jest to potrzebne. Myślę, że sposób ten jest polecany, jeżeli ściągamy całe paczki - wtedy wystarczy rozpakować archiwum .rar i wrzucić wszystkie pliki .osz to folderu "songs", a potem wystarczy odświeżyć bazę map.

ADNOTACJA: Osu! nie przyjmie uszkodzonego pliku .osz.. zatem - czy go kasuje? Nie, ten plik ląduje w folderze "Failed" w osu/songs. Z takim plikiem właściwie nic nie możemy zrobić, lecz jeżeli jesteśmy pewni jego sprawności i wydaje wam się, że osu! po prostu wam wariuje - spróbujcie rozpakować ten plik do folderu o takiej samej nazwie co plik .osz i wkleić go do folderu songs. Jeżeli napotkacie bląd CRC - nic nie zrobicie. A jeżeli wypakuje się ładnie, jest spora szansa, że beatmapa wcale nie jest uszkodzona!:)

5. » "A trudne to?" - Opisy poziomów trudności na mapkach

W poprzednim podpunkcie wyjaśniliśmy sobie z czego złożone są mapy. Z plików dźwiękowych, graficznych (background'y, sprite'y), oraz z plików które odpowiadają za poziom trudności. Trudno ustalić jaką ilość poziomów powinna mieć przykładowa mapa - nasza będzie mieć cztery podstawowe: Easy, Normal, Hard oraz Insane.



Każdy poziom trudności cechują pewne współczynniki. Między innymi jest to określany przez osu! przelicznik trudności na gwiazdki, które pojawiają się pod poziomem trudności.

Do 3 gwiazdek (dokładnie 2,7*) możemy wyróżnić poziom łatwy, czyli Easy. Nie zawiera on skoków (jumpów), dystans pomiędzy kolejnymi beatami są ścisłe do rytmu granej muzyki, aby nie zamieszać nowym w głowach. Również położenie kółek nie powinno być na tym poziomie trudne do przeczytania, czy nakładające się w niezrozumiały na początku sposób. Kółka są duże, slidery są wolne a prędkość spadania życia jest dosyć niska.

Od 3 - 4 gwiazdek (dokładnie 2,7 - 3,7* powinniśmy wyróżniać poziom normalny, czyli normal. Poziom ten będzie już wymagał troszkę większego refleksu i umiejętności namierzania kolejnych obiektów podczas gry. Mogą się tu również pojawić "schematy" (tzw. patterny), które mogą się przewijać w trudniejszych i szybszych poziomach. Również powoli mogą tu być wprowadzane skoki (jumpy), dlatego warto być spostrzegawczym. Na tym poziomie powinniśmy starać się słuchać muzyki, niż skupiać się na momencie kiedy obręcz zacieśni się na obiekcie do kliknięcia, ponieważ na trudniejszych poziomach nie będzie na to czasu. Na normalnym poziomie trudności możemy już trochę mocniej odczuć spadający pasek życia, gdy popełnimy błąd.

Od 4 - 4,5 gwiazdki (dokładnie 3,7* - 4,5*) staje się poziom trudny (hard). Tutaj już mogą się rozpocząć problemy, jeżeli jesteś nowym graczem. To, co się rzuca w oczy, to zmniejszenie wielkości kółek, oraz szybkość ich pojawiania na mapie. Również można tutaj już spotkać "streamy", czyli ciasno ściśnięte kółka, które trzeba bardzo szybko wyklikać. Slidery wyraźnie przyspieszają, życie szybciej spada a kółka są porozstawiane częściej w większych odległościach od innych. Patterny, które wcześniej spotkaliśmy - przy większych prędkościach sprawią wam o wiele większy problem niż wcześniej.

Powyżej 4,5 gwiazdki mamy poziom insane. Szczególnie niepolecany dla nowicjuszy, gdyż często jeden błąd może nas doprowadzić do ich serii i szybkiego faila. Na tym poziomie musimy sobie radzić z jumpami, streamami oraz patternami.

Czasem można również spotkać inne nazwy poziomów, niż te - które wymieniłem. Jednakże wszystkie poziomy trudności mają odniesienia do danej piosenki. Wymieńmy je i pogrupujmy:

"Extra", "Lunatic" - Są to nazwy, które występują na mapach z gry Touhou. Ich odpowiedniki, to najczęściej Insane.
"Kantan"; "Futsuu"; "Muzukashii"; "Oni"; "Inner Oni"; "Hell Oni" etc. - Są to poziomy trybu Taiko. Ich odpowiedniki to kolejno: Easy -> Normal -> Hard -> Insane.
"Hyper"; "Another"; "Challenging" - Nazwy występujące na mapach z Beatmanii - Odpowiedniki: Hard -> Insane.
"Collab" - Jest to poziom tworzony przez wielu graczy (mapperów). Zazwyczaj jego odpowiednikiem jest Insane. Istnieją również "Taiko Collaby"

6. » "Ale to proste! - Czyli jak utrudnić sobie grę bądź ją ułatwić, kosztem punktów (MODy)



Mod - czyli modyfikacja. W osu! jest 13 modyfikacji, w tym jedna - niedostępna do niedawna. Każda daje coś innego, niektóre nam ułatwiają grę, inne utrudniają, a część "automatyzuje" naszą rozgrywkę. Oprócz tego, część z nich potrafi wpłynąć na ilość punktów które zdobywamy. Opiszę tutaj każdą po kolei.

UWAGA: Nazwy na ikonach w moim skinie mogą nie odzwierciedlać nazw modów!

~Mody ułatwiające grę~

- Mod, który zwiększa wielkość wszystkich obiektów w osu! oraz sprawia, że pojawiają się wcześniej na mapie, ułatwia czyszczenie spinnerów. Mod ten również daje nam trzy życia, za każdym razem kiedy będziemy failować, piosenka zatrzyma się na chwilę, rozpocznie się odliczanie, oraz dostaniemy 50% paska życia. Gra z tym modem zmniejsza ilość zdobywanych przez nas punktów o 50%!

- Oryginalnie nazywany "No Fail". Dzięki niemu, nie możemy przegrać, grając daną piosenkę. Gra z tym modem zmniejsza ilość zdobywanych przez nas punktów o 50%!

- Zmniejsza prędkość odgrywanej piosenki o 50%. Gra z tym modem zmniejsza ilość zdobywanych przez nas punktów o 70%!


~Mody utrudniające grę~

- W przeciwieństwie do moda "Easy", mod ten zmniejsza wielkość wszystkich obiektów w osu!, oraz sprawia, że pojawiają się później na mapie. Utrudnia również czyszczenie sliderów, oraz zwiększa prędkość spadania punktów życia. Gra z tym modem zwiększa ilość zdobywanych przez nas punktów o 6%!

- Mod ten sprawia, że jakikolwiek miss, to dla nas koniec gry. Nie jest premiowany żadnym bonusem punktowym.

- Mod ten przyspiesza piosenkę o 50%. Gra z tym modem zwiększa ilość zdobywanych przez nas punktów o 12%!

- Ta modyfikacja sprawia, że wszystkie circle pojawiają się tylko na chwilę. Znika również obręcz dookoła nich. W sliderach znikają numerki - odpowiadające za początek i koniec. W trybie taiko wszystkie notki znikają w połowie drogi, tak jak i w trybie Catch the Beat. Gra z tym modem zwiększa ilość zdobywanych przez nas punktów o 6%!

- Flashlight sprawia, że widzimy tylko mały obszar wokół swojego kursora/pola do klikania w taiko/talerza, natomiast to - co będzie poza nim - jest czarne. Gra z tym modem zwiększa ilość zdobywanych przez nas punktów o 12%!


~Mody użytkowe i 4fun~


- Mod wyłącza filmiki w tle podczas gry. Brak bonusu punktowego.

- Mod ten klika kółka za nas, naszym jedynym zadaniem jest najeżdżać na kółka i slidery w grze. Znika również pasek życia i pasek combo. W trybie taiko nie ma kary za kliknięcie klawisza ze złym kolorem. W trybie Catch the Beat - Talerz jest sterowany myszką. Wyniki zdobyte dzięki tej modyfikacji nie są zliczane.

- Modyfikacja dostępny tylko w trybie standardowym! Kursor najeżdza na wszystkie obiekty, musimy tylko klikać. Nie łączy się z modem Relax. Wyniki zdobyte dzięki tej modyfikacji nie są zliczane.

- Modyfikacja dostępny tylko w trybie standardowym! Wszystkie spinnery wykonuje za nas bot. Gra z tym modem zmniejsza ilość zdobywanych przez nas punktów o 10%!

- Modykacja pozwalająca na obejrzenie "idealnej gry" w wykonaniu bota.


~BONUS~

- Modyfikacja dodana niedawno, kiedyś dostępna tylko w dzień Prima Aprilis. Standardowo jest ukryta. Aby ją odblokować, musicie przytrzymać klawisz myszki na modzie Double Time i przesunąć go w dowolną stronę poza jego ikonę. Jego właściwości? Sami sprawdźcie:). Gra z tym modem zwiększa ilość zdobywanych przez nas punktów o 12%!


Szukam osób do pomocy. PW na osu.
Topic Starter
Acrith
Rezerwacja na dalszą część poradnika
Topic Starter
Acrith
Up ^
Bass
Takim sposobem to ktoś z nas mógłby się zabrać za tłumaczenie całego FAQ osu! ;).
Dobra robota Acrith.
MLGnom
Jeszcze przydało by się zrobić "Jak trafić na forum Polish żeby przeczytać ten poradnik" bo większość osób nawet nie wie o nim. :P
AmaiHachimitsu
Ten temat to dobry sposób na to, by nowi gracze wiedzieli ocb. W grze podamy link do tematu jeśli będą mieć pytania dot. podstaw gry, a tłumaczenie wszystkiego w samej grze jest pracochłonne i większość spławia takich graczy. Teraz wystarczy dac linka. Co do forum to powinni się połapać lol ;d
klubek

AmaiHachimitsu wrote:

(...) Co do forum to powinni się połapać lol ;d
No do tej pory mało kto się połapał, albo tylko połapał się na jednego posta i koniec.

btw, poradnik może chyba być
AmaiHachimitsu
up: Większość tu kompletnie nie trafiała, by "nie załapać". Ale jak się wyśle link do forum to już trafią i jak zechcą to się będą udzielać, proste
klubek
No właśnie to nie jest proste :)
Nie chcę się kłócić, po prostu chodzi mi o to, że ta większość nawet wie, że forum jest, ale po co tam wchodzić skoro tu nie ma takich trollowych rozmów i becznych (hah) quotów jak na #polish. Ile razy pisało się czy to o forum czy vt..

Jednak poradnik jest rozwiązaniem w tym wypadku jak ktoś nowy będzie zadawał pytania związane z samą grą, ot masz linka i sobie czytaj. Good, że temat przyklejony.
fartownik
Topic Starter
Acrith
Przejrzałem wiki, stworzyłem kartę z naszym językiem i uzupełniamy już z Ciunkiem poszczególne karty. Część tych materiałów skopiujemy (taiko/ctb for example).:)
Alanova
Super poradnik :) jestem tutaj nowa i szalenie się ciesze,że tak wiele osób gra w osu :)
Gotori
accuracy musi wynosić 93,5%+
miałem kiedyś 93.17% i range S :s


dużo rzeczy do kwestionowania, no ale cóż... jestem leniwy i nie chce mi się tego wypisywać -.-
MLGnom
Czy kiedykolwiek ktoś z was czytał oficjalne FAQ chociaż raz (a co dopiero regulamin osu! ale to akurat tutaj nieważne xD)? Nawet jest info co i za ile się dostaje.

FAQ wrote:

SS = 100% accuracy
S = Over 90% 300s, less than 1% 50s and no misses.
A = Over 80% 300s and no misses OR over 90% 300s.
B = Over 70% 300s and no misses OR over 80% 300s.
C = Over 60% 300s.
D = Anything else.
Czyli możesz mieć nawet 98% acc, no miss i rank A...
Kubu
nie czytałem, ale w takim razie faq kuamie, albo jest po prostu stare i nikomu nie chciało się aktualizować.
co prawda nie orientuję się w rankach B C D, ale rank A (nie mając żadnych 50) można mieć od około właśnie 93%
MLGnom
Raczej nie zrozumiałeś jak to działa. (zresztą nie było zmian w systemie podliczania Acc)
I chodziło mi o to, że A można dostać na kilka sposobów.

Np. mapa ma 100 zwykłych notek.

Jak wiadomo 100 jest warte 1/3 acc trafienia 300 a 50 jest warte 1/6 acc trafienia 300.

SS dostajesz za 100 x 300
S dostaniesz za posiadanie minimum 91 x 300, max 9 x 100, 0 x 50 oraz bez missa. (tutaj mniej niż 1% 300'tek to 0)
A dostaniesz na kilka sposobów :
1. Możesz mieć nawet 99 x 300 i 1 miss.
2. Możesz mieć 99 x 300, 1 x 50 (więcej niż 1% trafień w 300).
3. Możesz mieć 90 x 300 oraz 10 x 100. reszta 0 acc = 93,33 (czyli jak byś miał większe niż to acc to masz S).
Screen 1 Screen 2

Czyli mała matematyka. 90x1 + 10x 0,33 równa się acc jaki dostajesz jako próg do zyskania A/S
Oczywiście to jest najprostszy przykład. Liczba notek ma wpływ na wymaganą liczbę 300/100/50 do danego acc.
Więc tak naprawdę możesz samemu sobie obliczyć jakie masz acc z informacji o trafieniach.
AmaiHachimitsu
Podane wartości są orientacyjne. Dodatkowo jest wyraznie napisane, że 50 tki mogą obniżyć ocenę. Jeszcze brakuje tego by nowym rzucać kalkulacje co do 0,01 %
Tidek
Widzę że poradnik stanął na 3cim punkcie. Będzie to kiedykolwiek kontynuowane?
Mnie i tak najbardziej interesuje pkt 11 (czyli tworzenie własnej mapy), a z tego co pamiętam każda nowa osoba z prośbą o mapę dostawała komentarze "zrób sobie sam" jakby to było takie proste (dlatego polska jest tak uboga w beatmapperów). Sam jestem simmakerem w stepmanii (coś jak mapper tutaj), ale ogarnięcie tutaj edytora to dla mnie niestety czarna magia.

Chyba że dalsza część poradnika jest podana gdzie indziej to przepraszam :)
AmaiHachimitsu
jako że powstało osu! wiki, to chyba bardziej zaczęto sie na niej koncentrować. Jeśli trzeba to mogę zrobić o mappingu, ale to trochę potrwa + przydałaby się konsultacja z jakimś pro mapperem (farto albo kto)
Tidek
Myślę że jakby coś takiego powstało to więcej osób zainteresowało by się mappingiem, bo jak patrząc na ranking mapperów to pierwszy polak jest na 150#. Mamy bardzo dobrych graczy (WW), to i przydało by się też mieć więcej mapperów, najlepsze mapy zauważyłem że robi Fartownik (BanYa - Moonlight najlepsza według mnie).
show more
Please sign in to reply.

New reply