1. osu!community
  2. Language Specific
  3. Other Languages
  4. Magyar
posted
Mivel egyre többen próbálkoznak mappok készítésével, így írnék egy kis segítséget, miként kell elkezdeni! Ha valami bonyolult, nem értesz valamit, kérdezz itt!

A beatmap csomagról



Egy csomag háromféle kötelező alapfájlból áll! A nehézségi szintek (.osu), a zene (.mp3), és a háttérkép (.jpg/.png) A csomagod mérete videó nélkül maximum 10MB lehet, videóval 32MB!

Zene minősége, fájltípusa

Először is szükség lesz egy hangszerkesztő programra. Ajánlom, hogy az Audacityt használd, mivel abban minden alap benne van, és könnyen megtalálhatóak a dolgok! [ Letöltés ]

A zene típusa jelenleg csak mp3 lehet! Ezen belül a hang bitsűrűsége 128, 160, vagy 192 kbps lehet! A hang minőségét úgy tudod megnézni, hogy jobb kattintás az mp3-ra, majd tulajdonságok. Ezután kattints a részletek fülre, és keresd meg a bitsűrűséget!



Ha a fájl nem felel meg a követelményeknek, ekkor kell használni a hangszerkesztőt! Nyisd meg Audacityben a hangfájlt, majd ezután menj a File/Fájl menüre, onnan pedig az Export Audio/Audio Exportálása parancsra. Bejön a mentés ablak, a fájl típusát állítsd mp3-ra, ha nem azon van, illetve látsz egy Options/Beállítások gombot. Nos, it kell beállítani az mp3 bitsűrűségét a megfelelőre!



Én ezeket a beállításokat szoktam használni, mivel a zene minősége nem rossz, és a fájlméret is a lehető legkisebb lesz! Egy 3 perces zene nálam ezekkel a beállításokkal olyan 2,50 / 3 MB!

Háttérkép

Kötelező a maphoz háttérképet csatolni, és minden nehézséghez szükséges háttérkép! A háttérképed minimum mérete 1024x768, a maximális 1366x768 legyen! A kisebb kép ronda, elmosódott és pixeles lesz, a nagy képtől pedig az osu akadozni, nagyon szaggatni fog a régebbi gépeknél! PNG fájltípust ne használj, mert sokkal nagyobb a mérete, és felesleges helypazarlás! JPG fájltípust használj, mert nem lesz ronda tőle a képed, a fájlmérete is kicsi, és memória barátabb (kevesebb szaggatás, kevesebbet eszik a memóriából). Emellett itt is igyekezzünk takarékoskodni a fájlméretekkel! Lehet a nehézségi szinteknek külön egyedi háttere, de ne csináld, mert nagy lesz a csomag mérete, vagy meghaladhatja a megengedett csomag méretét! (Alapból hülyeségnek tartom, ha minden szintnek külön a háttere.) A háttered témája illeszkedjen a zenéhez! (Például egy Győzike számhoz nem raksz dinnyeméretű csöcsökkel ábrázolt rajzolt kislányt!)

Fájlok elnevezése

Egyáltalán nem tartom feleslegesnek, sőt fontosnak az átláthatóság érdekében! Elsősorban a fájlok nem tartalmazhatnak különleges egyedi, vagy ékezetes karaktereket (Nem unicode)! Emellett a fájlok nevei nem lehetnek üresek! Csak is az angol ábécé betűit használd, így az osu nem fog meghülyülni, vagy épp összeomlani az idegen karakterek miatt!

Rossz:
VV Zsófi – Rágógumi.mp3
$ätänka – Favägó.mp3
.mp3

Jó:
VV Zsofi – Ragogumi.mp3
Satanka – Favago.mp3

Emellett az átláthatóság érdekében manuálisan hozd létre a csomagodat! Ehhez keresd meg az osu Songs nevű mappáját (itt vannak a mappok.), majd ott hozd létre a mappodnak szánt mappát. A mappa neve legyen a zene előadója, és címe! Hogy találod meg a zenék mappáját? Jobb kattintás az asztalodon lévő osu ikonra, majd ott Tulajdonságokra! Azután kattints a Parancsikon fülre, majd a Cél keresése/Fájl helyének megnyitása gombra! Ezután kikeresed a Songs nevű mappát, majd belépsz oda, és ott hozod létre a mappod mappáját, amibe majd bele kell pakolnod az MP3, és a háttérképet!



Ha ez megvan, létre is hoztad az alap csomagodat! Ezek után csak F5-t kell nyomnod az osun a szerkesztő főoldalánál, majd rá kell kattintanod a mappod fülére, ami jelenleg csak az mp3 fájl nevét tartalmazza (Vagyis teljesen üres egyelőre, nincsenek nehézségi szintek)!

Adatok helyes kitöltése



Miután megnyitottad a mappod, rögtön felugrik az adat kitöltési ablak, avagy a Meta Adatok rész! Itt a Source mező kivételével mindent kötelező kitölteni! Nézzük, mi mit jelent!

Artist & Romanised Artist:
Értelemszerűen az előadó, vagy producer nevét kell megadni! Ha egyéb különleges karakterrel van az előadónak a neve, akkor azt kell beírnod az Artist-ba (pl ha japán jelekkel), aztán a "Romanised"-be pedig latin betűkkel!

Title & Romanised Title:
Ugyan olyan karakterekkel kell beírni, ahogy az előadókat! Ha nem latin betűs a szám címe, akkor a Title-be kell beleírnod, majd latinnal a Romanised-be!

Beatmap Creator:
A pontos osus felhasználói nevedet kell beleírni, ha aktív/szerkeszthető a mező, és/vagy nincs kitöltve!

Difficulty:
Avagy a map nehézségének a neve! Alap szintnevek meg vannak adva a legördülő listában, abból tessék választani. Teljesen egyedi nehézségi neveket csak is az Insaneknek/vagy a legnehezebb szintnek lehet megadni! Ha más ember fog arra nehézségi szintre mappot csinálni, tessék megadni a felhasználó nevét! Például:

- felhasználónév's Hard

Lejjebb részletesebben ki lesz elemezve, mit mikor kell használni!

Source:
Ezt leginkább akkor kell kitölteni, ha valaminek a zenéjét mappolod. Pl anime esetében az anime címét adod meg, Touhou zene esetében meg Touhou, és így tovább.

Tags:
Címkék a maphoz. Ha valaki más is csinált mapot a zenédre, bele kell írnod a felhasználói nevét, vagy ha valaki skint készített a mapra. Ezen kívül a zene albumának a címét kell ideírni, a műfajt, ha nincs az osu adatbázisában: pl house, techno, trance stb...
NAGYON FONTOS!: Minden nehézségi szint esetében az adatoknak egyezniük kell! Ez alól kivétel a Difficulty név!

Timing, avagy a BPM, és Offset megadása



Úgy szintén kötelező megadni! Enélkül nem lehetne normálisan feltérképezni a zenét! Az offsetet teljesen saját magadnak kell kitalálnod! BPM esetében van egy kisebb segítség, de a változó sebességű zenéknél ez sem segít! Ha nem tudod a szám, mekkora BPM, tessék letölteni a Mixmeister BPM Analyzer nevű programot! [ Letöltés ] Ez a lehető legjobb amit találni lehet! Annyit azért elárulnék, ha olyan értékeket kapsz, hogy BPM-nek 135,01, vagy 134,99 értéket kapsz, akkor értelemszerűen kerekítsd, mert biztos hogy a helyes BPM 135,000!

Ha nem vagy biztos az értékekben, kérdezd meg a #modhelp csatornán, vagy a fórumon, hogy helyesek-e az értékeid, vagy hogy mi lehet a helyes offset és BPM!

Slider Velocity
Ahogy észrevettem, sokan észre sem veszik, vagy nem tudják, mikor mennyit kell használni, illetve az összes nehézségen ugyan olyan, s ez általában az alapértelmezett 1.40-es sebesség! Ez mindössze a slider gyorsaságát és hosszúságát jelenti! Minél hosszabb a slider, annál gyorsabb! Én most egy rövid útmutatót írok, mikor mekkorát kellene használni! Ez csak tájékoztató jellegű! A könnyebb nehézségeknél a túl gyors slider rettentő nehéz, a nehezebbeknél a lassú értelemszerűen lassú és unalmas!

130 BPM alatt!

Easy: Maximum 1,20
Normal: Maximum 1,50
Hard: Maximum 2.00
Insane: 2.00 felett!

130-150 BPM között!

Easy: Maximum 1,00
Normal: Maximum 1,20
Hard: Maximum 1,80
Insane: 1,80 felett!

150-180 BPM között!

Easy: Maximum 0.80
Normal: Maximum 1.0
Hard: Maximum 1.60
Insane: 1.60 felett!

180 BPM felett!

Easy: Maximum 0,70 vagy 0,80!
Normal: Maximum 0,90 vagy 1,00!
Hard: Maximum 1,30 vagy 1,50!
Insane: 1,50 felett!

Minél gyorsabb a slider, illetve az objektumtávolság (erről lejjebb!) annál nagyobb csillaggal értékeli a szintedet! Fontos, hogy minél nehezebb egy szint, annál magasabb legyen a slider gyorsaság! A szintek közötti értékek legyenek minimum 2 féllel nagyobbak! Értem itt ezt:

Hard: 1.50; Insane: 1.70

Distance snap

Avagy az objektumok közti távolság. Ezt a szerkesztői felületen tudod állítani, ha lenyomod az ALT billentyűt, majd az egér görgőjével fel, vagy le görgetsz, de állíthatod egy csúszka segítségével is, amit a jobb felső sarokban találsz meg!

Easy, és Normal szinteken tilos használni változó távolságokat! Kizárólag egységes lehet mindenhol. Ezalatt azt értem, hogy nem lehet különböző távolság a teljes térképen! Hard, és Insane esetében megengedettek, de míg Hardon korlátozottan, Insanen már annyira nem! Ahogy a slider gyorsasága, úgy az objektum távolság mérete is minél nagyobb, annál több csillagra értékeli a szintet! Én azt ajánlom mindenkinek, hogy minimum 1.00, és maximum 1,20 alaptávolságot használjon, ha nem rak jumpot (nagy távolság az alaphoz képest), vagy anti jumpot (Nagyon kicsi távolság az alaphoz képest)! Ezek épp elég jó értékek, és nem lesz tőlük túlzsúfolt, vagy épp túl hézagos a map! A distance snap mérete a slider gyorsaságtól is függ! Az 1,20 slider gyorsaságon, és a 2,00-n is különbözik az 1,00 distance snap érték mérete!

Difficulty beállítások



A Song setup ablakában találhatóak meg egy fülön! Ezek az értékek úgy szintén nehezítik a szinteket! Én most tájékoztató jelleggel írok, mit mikor kell használni! Ajánlott beállítások, ezt használd!

Először nézzük, mi mit jelent:

HP Drain rate (HP): Milyen sebességgel csökkenjen az életerő (Bal felső csík, ami ha elfogy, meghaltál!). A csökkenés mértéke függ attól is, mennyire vagy pontos (hány rossz találatod, 50-es, 100-as vagy 300-asod van).

Circle Size (CS): A körök mérete. Minél nagyobb az érték, annál kisebb a kör! 5-nél nagyobbat ne használj, mert rettenetesen kicsi, és sok esetben játszhatatlan lesz tőle a nehézség. Értek itt egy nagyon gyors Insanet 7-es körmérettel, ami tele van jumpokkal/jump streammal.

Approach Rate (AR): A kisebbedő gyűrű sebessége! Minél nagyobb, annál gyorsabb!

Overall Difficulty (OD): Minél nagyobb az érték, annál pontosabban kell eltalálni a 300-ashoz a jegyzeteket, illetve annál többször, és gyorsabban kell forgatni a spinnert (tekerőt).

És akkor íme, mit mikor érdemes használni:

Easy:
- HP: 3, vagy kisebb!
- AR: 3, vagy kisebb!
- CS: 3, vagy kisebb!
- OD: 3, vagy kisebb!

Normal:
- HP: 4, vagy kisebb!
- AR: 5, vagy kisebb!
- CS: 3!
- OD: 4, vagy kisebb!

Hard:
- HP: 5 vagy 6!
- AR: 6 és 8 között!
- CS: 4!
- OD: 5 és 7 között!

Insane:
- HP: 7 és 9 között!
- AR: 8 vagy 9!
- CS: 4!
- OD: 7 és 9 között!

Extra:
- HP: 8 és 10 között!
- AR: 9 vagy 10!
- CS: 4 vagy 5!
- OD: 8 és 10 között!

Nehézségi szintek elnevezése!

A játékban 4 mód található. Mindegyiknek egyedi alap nehézségi szintelnevezésük van! Íme egy lista, mik az elfogadott szintnevek:


Könnyű alternatívák:
- Easy (Alapértelmezett)
- Beginner (Könnyű, vagy könnyebb mint könnyű)
- Slow (Ugyanaz, mint fentebb)
- Calm
- Cup (Catch The Beat alap)
- Kantan (Taiko mód alap)
- EZ (Mania mód alap)

Normál alternatívák:
- Normal (Alapértelmezett)
- Medium (Normál, vagy kicsit nehezebb, esetleg átmenet a könnyű és a normál közt!)
- Relaxing
- Salad (Catch The Beat alap)
- Futsuu (Taiko alap)
- NM (Mania alap)

Nehéz alternatívák:
- Hard (Alapértelmezett)
- Advanced (Kicsit könnyebb egy szokásos Nehéznél/Hardnál)
- Hyper (Nehezebb mint egy nehéz, majdnem Őrült/Insane)
- Challenging
- Platter (Catch The Beat alap)
- Muzukashii (Taiko alap)
- HD (Mania alap)

Őrült alternatívák:
- Insane (Alapértelmezett)
- Another (Plusz Insane, majdnem extra)
- Rain (Catch The Beat alap)
- Oni (taiko Alap)
- MX (Mania alap)

Extra alternatívák:
- Extra (alapértelmezett)
- Expert (Nehezebb ,mint egy Extra)
- Extreme (Nagyon nehéz, koreai szint (lol))
- Overdose (Catch The Beat alap)
- Deluge (Catch The beat: nagyon nehéz, nehezebb mint egy overdose)
- Inner Oni (Taiko alap)
- Ura Oni (Taiko: Rettentő nehéz)
- SC (Mania alap)

Insane, és Extra esetében bármilyen nevet megadhatsz. Lehet akár "Impossible", vagy "Champion".

Nehézségi értékek, avagy mi hány csillagos lehet?

Figyelj! A rendszer nem elég pontos vannak esetek, mikor totál hiteltelen! Például egy könnyű nehézséget túlértékel, vagy egy nehezet le! Ennek ellenére tarts ezekhez az értékekhez magad! Semmi sem tökéletes, így a csillagozás sem!
Ha a mappod három, vagy négy nehézséget tartalmaz: Easy, Normal, Hard vagy Easy, Normal, Hard, Insane:

Easy: 1.5 vagy kevesebb!
Normal: 2.25 vagy kevesebb!
Hard: 3,75 vagy kevesebb!
Insane: 5,25 vagy kevesebb!
Extra: 5.25-nél nagyobb!

Ha a mappod kiosztásában nincs Easy szint: Normal, Hard, Insane

Itt már nagyon ügyelni kell, hogy mértékbeli különbségek legyenek! Mivel a Hard szint lesz a középső, így nem lehet rettenetesen könnyű, sem nehéz! Az Insane pedig nem lehet nagyon nehéz! Itt általában a Hard, és az Insane közt szokott nagy nehézségi szakadék lenni. Ha ez a helyzet, kell csinálnod egy könnyebb Insanet, vagy egy nehezebb Hardot!

Normal: 1,50 és 1.99 Csillag között!
Hard: 2.50 és 3.50 csillag között!
Light Insane, Insane: 3.50 és 4.50 csillag között!

Megjegyzés: Többnyire a nagyon magas, vagy nagyon alacsony BPM esetében fordul elő, hogy egy Normal nagyobb lesz mint 2.25 csillag, vagy egy Insane kisebb lesz, mint 3.75 csillag!

Röviden ennyi az alap dolog!
posted
Egy-két megjegyzés/javaslat:
  1. Jobb lett volna ha az Audacity-hez a hivatalos oldalt linkeled, ha valakinek esetleg kellene a Lame is (az mp3 konvertáláshoz).
  2. Nem csak a 128,160,192 a használható érték. Minden jó ami 128 és 192 között van, tehát a 163 is például (variable).
  3. Megemlíteném a Timing Analyzer nevű programot is ami osu!-hoz készült. Nagyjából belövi az offset-et is bár nem mindig jól, Viszont a bpm általában stimmel.
  4. Plusz hozzátenném hogy fél bpm nincs. Tehát ha 95.5 jön ki, ott a duplája a helyes. Kivétel ez alól az elektronikus zene, mert ott a készítő beállíthat saját bpm-et.
  5. A difficulty neveknél az Extra résznél az Overdose/Deluge helytelenül van. Az a kettő nem külön nehézség, hanem egy és ugyanaz. A Deluge akkor van használva ha van már egy Overdose a set-ben, de lehet Overdose helyett is használni.
  6. Ugyanez a helyzet a taiko-nál. Ura és Inner ugyanazt takarja.
  7. Az Expert, Extra és Extreme ugyanaz a szint. (Felejtsük el Koreát pls.)
posted
Ez még mindig csak egyfajta útmutató...

  1. Láma van ahhoz a csomaghoz amit felraktam.
  2. Oly mindegy, hogy most mi micsoda, de maradjunk az alapoknál, főleg hogy ranking kritériába ez volt írva.
  3. Erről meg nem tudtam egészen eddig.
  4. Lényegtelen, van-e vagy nincs. Én csak a gyakori előfordulásokra írtam, hogy ilyenkor mit kell tenni, ha a Mixmeister ilyeneket ír, hogy 128,03 BPM és hasonlók
  5. Diff nevekről: Még mindig szimpla útmutató. Nyilván ha csinálsz két darab Extra szintet, nem fogod, és nem lehet a kettőnek ugyanaz a neve. Leírtam, mik lehetnek a lehetőségek. Írhattam volna még további diffneveket: Pl Ultra, de én csak a tapasztalatokra hagyatkozom, s a legtöbb standard szintnél egy Extra nehezebb mint egy Expert.
Please sign in to reply.