Velkommen til fjerde iterasjon av osu!Norge Turnering
Registrering | Discord | Direktesending | Spreadsheet
TL;DR
- 1v1, 2 spillere per lag.
- Kvalifisering, der topp 32 spillere går videre.
- En Suijification algoritme blir brukt for å danne 16 lag med en Tier 1 og en Tier 2.
- Swiss-system hvor man går videre dersom man har vunnet 3 kamper (og eliminert om man taper 3).
- Ender med en 8 lag single-elim bracket som avgjør vinneren.
- "Mod preference" og "mod removal" (les mer under Endringer -> Modkapital)
Nye endringer/systemer! (Gimmicks)
Suiji (T1 / T2)
Etter qualifiers har blitt spilt blir lagene dannet ved hjelp av en algoritme. Denne kan du lese mer om her. Vi bruker innstillinger som gir oss lag med 2 spillere: en Tier 1 og en Tier 2.
Swiss
Etter lagene har blitt dannet, blir det satt i gang en Swiss stage. Dette er ekvivalent til en typisk CSGO/CS2 Major Swiss eller den nye LoL Worlds 2023 Swiss stagen. Det spilles 5 runder over 3 helger (2, 1, 2). Dersom man taper tre ganger blir man eliminert. Dersom man vinner tre ganger er man kvalifisert til neste stage (bracket). Dette formatet skal i teorien skape flere close matchups/færre sweeps. Eksempelbracket
Mappool
Vi beholder mappoolstrukturen fra ifjor. Hvis du ikke spilte da, gikk den ut på at et pool er delt inn i 2 deler: A pool og B pool. Forskjellen denne gangen er at vi endrer FL og HT til SV1 og ACC (Score V1 og Accuracy win condition).
Modkapital
Modkapital er en ny gimmick som har som hensikt å øke modpoolnyansene i kamper. Gimmicken går ut på at man kan legge til ekstra mods til maps i A pool og få modkreditt tilbake. F.eks. vil en ekstra HR på A1 (som er NM vanligvis) gi en HR kreditt. Disse kredittene kan brukes til å fjerne mods fra maps i B pool. Følgende transaksjoner er lovlig:
Modkapitalen er delt mellom laget. Det vil si at Tier 1 spilleren kan legge til ekstra Hiddens for at Tier 2 spilleren skal kunne unnslippe Hidden for eksempel.
- +3 HD -> -1 HD
- +2 HR -> -1 HR
- +2 EZ -> -1 EZ
- +1 HD + 1 HR -> NM på FM
+1 FL -> Hvilken som helst av de øvrige gevinstene
Modkapitalen er delt mellom laget. Det vil si at Tier 1 spilleren kan legge til ekstra Hiddens for at Tier 2 spilleren skal kunne unnslippe Hidden for eksempel.
Generelt
- o!NT 2024 er en 1v1 osu! Standard Team VS turnering for norske statsborgere.
- Det er ingen rang restriksjoner. Alle kan delta.
- Alle tider og datoer er oppgitt i norsk lokaltid (UTC+1 / CET).
- Kun de med norsk flagg eller de med gyldig legitimasjon (ID-kort, pass) kan delta i turneringen.
- Ingen i personalet får delta i turneringen. Strømmere, kommentatorere og grafiske designere telles ikke som en del av personalet.
- Det er obligatorisk å være på turneringsserveren. Man må bruke den brukeren man oppgir i registreringen.
- Etter registreringsfasen er over, vil en liste av alle spillere bli sendt til osu!staff for godkjennelse. De vil etter omtrent 2 uker sende tilbake en liste over alle spillere om ikke får delta i turneringen.
- Alle spillere skal gå gjennom kvalifiseringer.
- Alle spiller da én gjennomgang av kvalifierings mappoolet.
- Under kvalifiseringen kan man legge til mods, men man kan ikke benytte kredittene til modfjerning.
- Deretter vil lagene bli bestemt ved en tilfeldig laggenerator (les mer her).
- Grunnet annen format enn Taiko Suiji Cup 2023 (opprinnelse), vil vi naturligvis bruke andre innstillinger enn de som er på main branch som er tilpasset denne turneringen.
- Kun de top 32 spillerene som har gjennomført kvalifikasjoner blir tatt med i randomizeren.
- Under randomizeringsprosessen blir det også valgt hvem som er lagets Tier 1 og Tier 2 spiller.
- Deretter blir matchuppene tilfeldig valgt. Etter randomizeringen av lag skal i teorien alle lag ha jevne spillerstyrker.
- Swiss runde 1/2 og 4/5 spilles på samme helg.
- I disse helgene blir andre runde trukket på forhånd!
- For hver Swiss runde kan man kun møte motstandere med lik matchscore (lik Win-Loss).
- Man kan heller ikke i utgangspunktet møte samme motstander 2 ganger.
- Bracketfasen er en 8 spiller single elimination bracket med kamp om tredjeplass.
- Plasseringen i bracketfasen bestemmes både av plasseringen fra Swiss stage og av trekning.
- Mappool og tidsplan blir lagt ut på mandager.
Kampregler
- Er en spiller på et lag borte i 5 minutter etter at matchen var planlagt vil de tape rollen.
- Er en spiller på et lag borte i 10 minutter etter at matchen var planlagt vil de tape matchen!
- Selfref og asynkronte matches er IKKE lov gjennom hele turneringen!
- Ufullstendig lagoppstilling fører til tap for laget med manglende spillere.
- Oppvarming kan vare opptil 4 minutter, men om begge lagene er enig, så kan det økes til 5 minutter og 30 sekunder. Lengre enn det er ikke tillatt. Det vil ikke være mulig å spille oppvarming under qualifiers.
- Lagkapteinene vil få rolle en gang med kommandoen "!roll" (!roll med et tall f.eks !roll 2000 er ikke lov), og den høyeste rollen bestemmer hvem som er lag A og B.
- Pick og ban order går som følgende:
1. Lag A Tier 1 2. Lag B Tier 2 3. Lag B Tier 1 4. Lag A Tier 2
- Et lag har vunnet matchen hvis de har vunnet: 5 kart i swiss, eller 6 kart i swiss dersom kampen er en avgjørende kamp (dvs. 2-x / x-2 kamper) og 7 kart i Bracket stagen.
- Man kan til enhver tid velge et map fra begge pools, så lenge mappet ikke er banned på sin egen tier, ikke er tiebreaker, og har ikke blitt picket allerede (også på tvers av tiers).
- Maps vil bli spilt om igjen hvis en spiller forlater runden innen 30 sekunder etter at mappet har startet. Det kan maksimalt bli gjenspilt runder en gang per spiller per match.
- Nofail vil være aktivert gjennom hele turneringen.
- Forcedmod reglene er som følgende:
- Nomod er ikke lov utenom bruk av modkapital (1 HD + 1 HR).
- De lovlige moddene er: Easy, Hidden, Hard Rock, Flashlight og alle mulige kombinasjoner med dem.
- ACC og SV1 mappene vil vil ha freemod på, men det er ingen tvang av mods.
- Ved uavgjorte situasjoner vil utfallet bestemmes i denne rekkefølgen:
- Spilleren som hadde flest mods vinner. EZ telles ikke her.
- Mappet omspilles med krav om en ekstra mod (unntak HDHR) (maks én gang).
- Spilleren med færrest 100 count vinner.
- Mappet bestemmes som uavgjort og begge lag tjener 1 poeng.
- Alle Easy scores vil bli multiplisert med 2 med mindre det blir spesifisert noe annet.
- På A pool tiebreaker er freemod aktivert, men ingen mod er påkrevd.
- På B pool tiebreaker gjelder forcedmodreglene. Man kan ha samme modkombinasjon på et lag.
- I tillegg kan man ikke bruke modkapital på tiebreakeren.
- I en uavgjort situasjon (5-5 for eksempel) vil tiebreaker bli valgt på følgende måte: Dersom det har blitt spilt strengt flere A pool maps under matchen skal B tiebreaker bli spilt. Ellers blir A Tiebreaker spilt.
Når tiebreaker skal bli spilt sender begge lagene én DM til dommeren med Tieren de ønsker å la spille.Dersom lagene sender samme Tier, blir det den Tieren, ellers blir Tieren bestemt med !roll 2 (1 = Tier 1, 2 = Tier 2).- Tiebreaker spilles som en 2v2 fra og med Bracket fasen.
Overordnede regler
- Alle spillerene må ha god og sportslig oppførsel. All tegn på hat, trakassering og verbalt misbruk vil føre til diskvalifikasjon for laget og potensielt en turneringsban fra alle offisielle turneringer selv utenom o!NT!
- Dette inkluderer hatefulle ytringer, bruk av skjellsord, og annen krenkende symbolikk. For eksempel er "tegning" med smoke av swastikasymbolet et grovt brudd på denne regelen, spesielt hvis matchen blir strømmet. Alle involvert i slik oppførsel vil bli straffet.
- Dersom man omberammer kampen sin mister man strømmeretten i favør mot matchen som allerede er i tidsrammen.
- Unntaket til dette er om alle 4 lagene blir enige om å bytte tid.
- En match med endret tid er den nye tiden. Det går ikke an å reversere en omberamming dersom begge partene ikke er i enighet.
- Dersom lagene ikke kommer i enighet om en tid, vil matchen bli spilt på den opprinnelige tiden.
Fasit
Om noen av reglene manglet eller var uklare, vennligst post en melding i spørsmålkanalen!- Tournament stages: Solo Qualifiers -> Suiji -> Swiss -> Bracket
- Pick "banned" map: Er lov
- Doublepicking: Er lov
- Pick/ban order: Lag A Tier 1 -> Lag B Tier 2 -> Lag B Tier 1 -> Lag A Tier 2
- Hvem spiller TB: DM til ref -> roll hvis uenig
- Hvilken TB spilles ved lik A og B maps: A
- Hvorfor er Freemod på i A pool: Siden man kan ta på ekstra mods for å fjerne mods i B pool.
Mappools
- I denne iterasjonen av o!NT vil vi nytte den samme alternative mappoolstrukturen som i o!NT 3.
- Det vil være to pools å velge maps fra, A pool og B pool.
- Det kommer en ny A pool og B pool for hver uke. De poolene skal bli brukt den uken.
- A pool er mer fokusert på tradisjonelle maps, mechanics og standard maps. Typisk NM1, NM2, HD1, HR1
- B pool er mer fokusert på gimmicks, og inkluderer en rekke niche skillsets. Typisk NM6, HD2, HR2, FM2.
- Denne turneringen har NM, HD, HR, DT, HDHR, EZ, HT, SV1, ACC og Forcedmod (utenom kvalifisering) i et mappool.
- Gjennom hele turneringen (utenom kvalifisering) har alle spillere 1 ban.
- Man står fritt til å banne hvilket map man vil (ingen lås på A eller B pool). Unntaket er tiebreaker og allerede bannede maps i sin egen Tier.
- Bans gjelder kun for sin egen Tier.
- Doublepicking er lov, altså kan man velge eksklusivt A pool maps i en match om man vil.
- I kvalifiseringen vil det være: 4 NM / 2 HD / 2 HR / 2 DT / 1 HDHR / 1 EZ / 1 SV1 / 1 ACC
- I uken med BO9 kamper vil det være: 3 NM / 2 HD / 2 HR / 2 DT / 1 HDHR / 1 EZ / 1 SV1 / 1 ACC / 1 FM
- I ukene med BO11 kamper vil det være: 5 NM / 2 HD / 2 HR / 2 DT / 1 HDHR / 1 EZ / 1 SV1 / 1 ACC / 1 FM
- I uken med BO13 kamper vil det være: 5 NM / 2 HD / 2 HR / 3 DT / 1 HDHR / 1 EZ / 1 SV1 / 1 ACC / 2 FM
- Swiss (uavgjørende) er BO9, Swiss (avgjørende) og Bracket stage er BO13.
- Star Rating for de forskjellige ukene tilpasses etter spillerene som gjenstår.
- Foreløpige tallverdier for SR til A1 er følgende:
- Kvalifisering: 6.4*
- Swiss Uke 1: 6.0*
- Swiss Uke 2: 6.4*
- Swiss Uke 3: 6.8*
- QF / SF: 7*
- Finaler: 7.4*
- Spiller og staff registrering: Nå til 14.01 22:00
- Kvalifisering: 15.01 til 21.01
- Trekninger: 22.01 (eller en uke senere om screening ikke har kommet tilbake)
- Runde 1: 26.01 / 27.01
- Runde 2: 28.01 / 29.01
- Runde 3: 02.02 / 03.02
- Runde 4: 09.02 / 10.02
- Runde 5: 11.02 / 12.02
- Trekning: 12.02 etter siste match
- Kvart- og semifinaler: 17.02 / 18.02
- Finaler: 24.02 / 25.02
For øyeblikket er ikke den endelige premiepotten satt.
1. Plass - 50% premiepott + Profilbadge (WIP) (Avventer)
2. Plass - 25% premiepott
3. Plass - 15% premiepott
4. Plass - 10% premiepott
2. Plass - 25% premiepott
3. Plass - 15% premiepott
4. Plass - 10% premiepott
Hovedansvarlige: Defectum (Tien), papercandle, TonyWorep
Ansvarlig for strømming: TonyWorep
Replayers/playtesters: Nairda_, wohooooooo, shigaytora, Tabletti, A L E P H / Eliminated players: ninerik, Pinguinzi
Sheets: raikoh, Tien
Designere: gabbygol
Dommere: Tien, papercandle, TonyWorep, Bismarck, Mist31 et al. (jo fler jo bedre )
Ansvarlig for strømming: TonyWorep
Replayers/playtesters: Nairda_, wohooooooo, shigaytora, Tabletti, A L E P H / Eliminated players: ninerik, Pinguinzi
Sheets: raikoh, Tien
Designere: gabbygol
Dommere: Tien, papercandle, TonyWorep, Bismarck, Mist31 et al. (jo fler jo bedre )
Rapporter: https://pif.ephemeral.ink/tournament-reports