forum

[REHBER] Map Yapımı

posted
Total Posts
15
Topic Starter
Pati
Selam, lafı uzatmadan nasıl map yapılacağını anlatacağım.
Öncelikle map yapmayı iki başlık altında topluyacağım.
İlki teknik kısımlardan oluşacak.
İkincisi ise tam anlamıyla ''nasıl map yapılır'' olucak.


TEKNİK KISIM

Doğru MP3' ü Bulma
Belki biraz temelden başladım ama değinmekte fayda var.Şarkıyı indirmenin farklı yolları var.Benim tavsiyem bu siteye göz atmanız.Bunun gibi siteler şarkı kalitesi açısından youtube dan indirmekten daha sağlıklı.Eğer son çare youtubedan indirmekse o zaman bunun gibi youtubedan şarkı dönüştüren siteleri kullanın.Unutmayın MP3' ün kalitesi ranked olabilmesi için max 192kbps olabilir.

Song Setup
MP3' ü osu! ya attık şimdi karşınıza gelen ''Song Setup'' kısmını açıklıyacağım.
General


  1. Artist: Şarkının kime ait olduğudur.
  2. Romanised Artist: Eğer şarkınız içinde İngiliz alfabesinde olmayan karakterler içeriyorsa bu boşluğu doldurmak zorundasınız.Örneğin şarkı Şebnem Ferah' a aitse siz bunu ''Sebnem Ferah'' olarak yazmalısınız.Eğer japonca, korece, çince vb. karakterler varsa o zaman buna internetten bakmalı yada varsa aynı şarkının diğer maplerine bakmalısınız.
  3. Title: Şarkının ismi.
  4. Romanised Title: Yukarıda bahsettiğim durumun aynısı.
  5. Beatmap Creator: Bu sizsiniz yani mapin sahibi.
  6. Difficulty: Şarkının zorluk ismi.Eğer mapin sahibi sizseniz buna zorluğunun ismini vermelisiniz.Örneğin Easy, Hard gibi.Eğer bütün zorlukların ismi birbiri ile bağıntılıysa istediğinizi yazabilirsiniz.Örneğin I IV VII gibi.Eğer başkasının mapine gd(guest difficulty) yapıyorsanız o zaman buna isminizi vermek yararınıza olur.Örneğin Pati's Insane.Eğer yaptığınız zorluk mapin en zor zorluğusa o zaman bu zorluğa dilediğiniz ismi vermekte serbestsiniz.
  7. Source: Anlamı kaynak olup şarkınızın bi oyundan filmden v.b bi yerden olup olmadığıdır.Örneğin sıkça karşılaştığımız Touhou şarkıları.Eğer yoksa boş bırakın.Kesinlikle buraya albüm ismi yazmayın.
  8. Tags: Şarkının osu! nun sitesinden ve oyunun içinden bulunması için yazılması gereken kelimelerdir.Şarkının bilgilerini zaten yukarıya yazdığımızdan dolayı buraya sadece ek olacak şeyleri yazın.Örneğin bir System of a Down şarkısı maplediniz ama şarkının ''soad'' yazınca çıkmasını istiyorsanız buraya ''soad'' yazın.Yada bi metal şarkı maplediyseniz buraya ''metal'' ''rock'' gibi şeyler yazabilirsiniz.En güzel örnek ise bi anime şarkısı maplediğinizde başkasının o animenin ismini yazarak şarkısını bulmak istediğinde sizin buraya o animenin ismini yazmanız gerekiyor.Dikkat etmeniz gereken şeyler.
    1- yukarıda yazdığınız kelimeleri buraya yazmamanız.Mesela hem şarkının isminde hemde albümün isminde ''the'' geçiyorsa buraya ''the'' yazmayın.
    2-Büyük küçük yazmanın farketmez her türlü küçük olucaktır.
    3-Youtube da video bulunsun diye her kelime yazarmışcasına yazamazsınız.Yalnızca şarkıyla alakalı kelimeleri yazın.
Difficulty


  1. Hp Drain Rate: Kısaca can.Şarkıda kaçırınca veya zaman boyunca doğal olarak ne kadar canınınız gideceğini belirler.Yüksek tutmanın hiçbir anlamı yok.Şarkıyı etkilemediği gibi insanların en ufak hatada yanmasına sebep olmaya gerek yok.Tamamiyle size kalmış bişey.Kolay zorluklarda 1-3 gibi düşük tutun.Zor zorluklarda ise tamamen size kalmış.Tavsiyem 7 den fazla yapmayın.
  2. Circle Size: Yine sizin keyfinize kalmış bi araç(Tabi tamamiyle değil).Kolay zorluklarda 2-3 yapmanız lazım.Yazısız kanun olarak 4 geneldir.7 yapmanızın hiçbi getirisi olmucaktır.Genel olarak bunu küsüratı ile birlikte 3 ile 5 arasında tutun.Karar veremiyosanız 4 yapın :D(4 candır)
  3. Approach Rate:
Circle(Yuvarlak)' ın etrafındaki halkanın merkeze yaklaşma hızı diyebilirim.Bunu ne kadar arttırırsanız objeler o kadar hızlı yaklaşıp yok olucaktır.Kullanımı mapin zorluğuna bağlıdır.Eğer 4*-5* yıldızlı map yapıyorsanız 9 da tutmanız iyi olucaktır.Kısaltması AR' dir[*]Overall Difficulty: Circle' a tıkladığınızda 100 50 veya miss vermesi için ne kadar zaman geçmesi gerektiğini belirler.Bir nevi bu eleman accuracy demek oluyor.Mapin zorluğuna bağlıdır.Ek olarak spinner' ların zorluğunu da etkiliyor ama siz buna takılmayın önemli olan accuracy kısmı.Kolay maplerde düşük tutun.Zor maplerde ise 7-8-9 yapın.
Audio


Bu kısım hitsound' larla alakalı olduğu için daha kapsamlı olarak sonra değineceğim ama basit olararak söylemek gerekirse hitsoundların sesi 3'e ayrılıyor.Normal, Soft ve Drum.Hepsinin farklı kullanımı var.
  1. Enable Custom Overrides: Kendi hitsoundlarınızı kullanacağınız zaman buna tik atıyorsunuz.
  2. Sample Volume: Hiç kullanmadığım sizinde kullanmıyacağınız bi eleman.Aslında hitsoundların sesini belirliyor ama siz zaten farklı yerlerde farklı sesler düzeyleri kullanmanız gerektiğinden buna ihtiyaç duymuyacaksınız.
  3. Samples match playback rate: İnanın hiç kullanmadım.Sizde kullanmıyacaksınız.
Colours


O zaman renk! Basit, combo renklerini ayarlıyosunuz.Şart değil ellemesenizde olur.
Design


  1. Countdown: Gerisayım.Şarkının başında 3 2 1 Hadi Bismillah diye geriye sayan kısım.Kullanımı size kalmış.Kullanmamanızı tavsiye ederim.
  2. Widescreen support: Eğer mapinizde storyboard yoksa kapalı tutmanız şart.Gerisi yalan :D
  3. Display storyboard bla lba lbalb: Tamamiyle gereksiz.Kapalı tutun yeter.
  4. Display epilepsy warning: Eğer mapinizde storyboard varsa ve bu storybard yanıp sönen ışıklar içeriyorsa mapin başında ''bak krdş hastanelik olma benden sölemesi'' uyarısını vermenizi sağlayan eleman.
  5. Letterbox during breaks: unuttum :D
  6. Skinning: Gereksiz bişey.User's preference de tutun yeter.
Advanced


  1. Stack Leniency: Circle' ların ne kadar üst üste geliceğini ayarlıyor.Kullanmamanızı şiddetle tavsiye ediyorum.Bırakın 7 de kalsın.
  2. Allowed Mods: Eğer düz osu! mapi yapıyosanız ''All'' da olmalı eğer başka modların mapini yapıyorsanız burdan değiştiriyorsunuz(Rehber osu! modu için olduğundan ''all'' da kalıyor bu).
  3. Use special style bilmemne: Ellemiyoruz, kapalı kalıyor.

Zamanlama(Timing)
Geldik teknik kısım içindeki en can alıcı yere.Timing...

  1. BPM: Açılımı Beats Per Minute olup Türkçeye Dakika başına vuruş diye çevirebileceğimiz hepimizin az çok haşır neşir olduğu BPM.Burdaki en büyük soru ''BPM nasıl bulunur yeaa'' sorusudur.Bunu aşağıda daha kapsamlı olarak anlatacağım.
  2. Offset: Şarkının BPM' i nerde başladığıdır.Şarkının ritmi nerde başlıyorsa tam olarak orayı bulmanız gerek.Unutmayın şarkıyı sağ alt köşeden yüzde 25 hıza getirip daha rahat ayarlıyabilirsiniz.
  3. Slider Velocity: Slider' ların genel hızını burdan ayarlıyorsunuz.Elbette kolay bi zorluk ise bunu düşük tutup zor bi zorluk yapıyorsanız az daha yüksek tutmanızı öneririm.Eğer şarkının BPM' i çok düşük değilse bunu 2 den fazla yapmayın.Kızlarda boy gibi bunda da 1.80-1.70 ideal.
  4. Slider Tick Rate: Bu sayfada en az kullanacağınız ve belkide hiç kullanmıyacağınız tek şey bu.Slider' ın ortasına daha fazla tick koyuyo ve buda daha fazla combo yapmanızı sağlıyor.

BPM Nasıl Bulunur??
Aslında bu bazen oldukça basit bazense sizi yaptığınız mapten vazgeçirecek olabilir.Şanslıyız ki şarkıların çoğu tek bpm den oluşuyor(özellikle elektronik olanlar).Peki nasıl buılucaz BPM' i?? Basit, tabikide programla.Sakın saymaya çalışmayın yada Tap here' e basarak falan bulmaya çalışmayın çünkü kesin bi sonuç bulamazsınız.Peki hangi program diye sorucak olursanız ben Mixmeister BPM Analyzer diye bi program kullanıyorum.Tercih sizin, google dan arattırıp birsürü BPM bulma programı bulabilirsiniz.

Eğer şanslıysak ve şarkı tek bpm'den oluşuyorsa programda çıkan değeri kopyalıyoruz.Örneğin 87 çıktıysa biz bunu 87x2=174 yaparak BPM kısmına 174 yazıyoruz olarak yazıyoruz(Niye diye sormayın :) ).Her zaman 2 ile çarpmıyoruz tabi ama bu özel durum olduğu için ve çok küçük bi ihtimal olduğu için bahsetmiyeceğim.

Peki şarkımızda birçok BPM varsa ne yapıyoruz.Tabikide güzel bi alt+f4 sonra yapıp sonra bilgisayarı kapıyoruz.Şaka bi yana uğraşması gerçenten zor olabiliyor.Özellikle bunun gibi bi şarkıyla karşı karşıyaysak işimiz zor.Şarkının birden çok BPM' i varsa bunları ne yazık ki program ile bulamıyoruz.Malesef uğraşıp deniyerek kendiniz bulmak zorundasınız.Bilen birine danışmanızı tavsiye ederim.Şarkıya ikinci kez bpm eklemek içinse F6 ya basıp yada yukarıda Help ve Web' in yanındaki Timing kısmıdan Timing Setup' a giriyoruz.
Karşımıza çıkan bu tabloda yeşil + butonuna basıyoruz çıkan yeni kutucuğun offsetini ve BPM' ini ayarladıktan sonra inherit previous timing settings kısmındaki tiki kaldırıyoruz.Tadaaa yeni BPM imiz hazır.

1/1 - 1/2 ve 1/4 Beat Nedir?
Rehberin ilerleyen kısımlarında bunlardan bahsediceğim için açıklamakta fayda var.

1/1: İki beyaz tick arasıdır.


1/2: Beyaz tick' den kırmızı tick' e yada tam tersi olan kısımdır.


1/4: Tahmin edebileceğiniz üzere her bir tick arası oluyor.

Kısayollar
Map yaparken vazgeçilmez olan kısayollar...Kesinlikle çok işe yarıyorlar.Hemen bahsedicek olursak.
  1. Q - Yeni kombo başlatırsınız
  2. W - Whistle
  3. E - Finish
  4. R - Clap (Bunları hitsound kısmında anlatıcağım.)
  5. Ctrl + C ve Ctrl + V vazgeçilmezler.
  6. Ctrl + G - seçtiğiniz objelerin yerini değiştirir.
  7. Ctrl + H - dikey simetriğini alır.
  8. Ctrl + J - yatay simetriğini alır.
  9. Ctrl + Shift + R - seçtiğiniz objelerin açısını değiştirebilirsiniz.
  10. Ctrl + Shift + S - seçtiğiniz objelerin mesafesini ayarlarsınız.
  11. H - Grid - (Izgaralar)
  12. Y - Distance snap - (Önemlidir, daha sonra detaylı anlatıcağım)
  13. L - Lock notes - notaların yerini değiştiremezsiniz.(Pek işe yaramaz ama hitsoundlarken işe yarayabilir.)

Şarkıyı Editleme
Şarkıyı Kesme:
Eveeeet şarkıyı maplicez ama farkettik ki şarkı 187 dakika.E o zaman 1 buçuk dakikaya düşerelim diyoruz.
Bunun için Audacity adlı programa ihtiyacımız olucak.Kullanımı oldukça basit ama başta biraz uğraşmanız gerekebilir.
MP3' ü programın içine atıp burdan şarkının kesilecek kısımlarını seçiyoruz.Ctrl + K yapıyoruz.Beceremediysek geri almak için Ctrl + Z yapıp tekrar düzgün bir yerden kesmeyi deneyin.İşimiz halloluncada Ctrl + Shift + E (Export Audio) yapıyoruz.Kaydettikten sonra yeni oluşturduğumuz MP3' ü mis gibi kullanabiliriz.

MP3' ün kalitesini arttırıp düşürme:
Yine Audacity kullanıyoruz.
Şarkıyı atıp yine Ctrl + Shift + E (Export Audio) yapıyoruz.Bu sefer ''Options'' a tıklıyoruz ve bu ayarları seçiyoruz.Kaydedip çıkıyoruz ve yeni MP3' ümüz hazır.



NASIL MAPLENİR


Ritim
Map yapılırken kesinlikle ve kesinlikle en çok dikkat edilmesi gereken şeydir ritim.Yeni başlayalanların her objeyi rastgele olarak koyarak hata yapması gibi veya map yapımıyla azcık haşır neşir olanların ise niye benim mapim güzel olmuyor diye düşünüp durmaları...Map yaparken ritme dikkat etmezsek kötü sonuçlar elde ederiz.
Peki neyine dikkat edicez tam olarak?

Unutmayın ki şarkının maplediğimiz kısmı sözleri değil ritimidir.Örneğin bi rock şarkısı mapliyorsak bateri seslerini maplememiz gerekiyor.

Şimdi iyi düşünün.Bateriden sadece tek bir çeşit ses mi çıkıyor?? Tabikide hayır! Bazı sesler daha tok iken bazıları daha tizzz sesini çıkartır.Bu yüzden farklı seslerin farklı şekilde maplenmeleri gerekir.Bu farklı sesler arasından diğerlerinden daha baskın olan seslere daha çok önem vermeliyiz.

Nasıl mı?


Mesela baskın sesin olduğu zamana diğer objelere göre daha uzakta olucak bi circle/slider koyabilirsiniz.Böylece şarkı farklı tonlarda ilerlerken mapiniz dümdüz devam etmiceyecektir.Tabikide size her baskın olan seste objeyi daha uzağa koyun demiyorum.Zaman geçtikçe zaten bunu kendiniz daha iyi anlıyacaksınız.

Eğer baskın sesin ne demek olduğunu anlamadıysanız herhangi bi şarkıyı editleme kısmından açıp hızı yüzde 25 e alıp sadece bateri seslerini dinleyin.Bazı seslerin diğerlerine göre daha tok bir ses çıkardığını farkedeceksiniz.Eğer yeterince açıklayıcı olmadıysa lütfen belirtin çünkü burası önemli!

Timeline

Neden bu çizgilerin bazıları büyük bazıları mavi bazıları kırmızı ve beyaz?

Bunların bi anlamı olmalı öyle değil mi?

Bu çizgilere tick diyoruz ve hepsi ayrı bir anlam ifade ediyor.Size bunların ne olduğundan çok nasıl kullanıcağınızı anlatacağım.

Şarkımızın asıl önemli beat' leri beyaz ticklerde bulunur daha sonra ek olarak kırmızı tickler kullanılır mavi tick ise nadirdir.Bi obje tek başına mavi tick de bulunamaz.Mavi tick triple veya streamler gibi ritimler için vardır.

Büyük Beyaz tick: Büyük beyaz tick önemlidir.Bazı küçük istisnalar dışında büyük beyaz tick de her zaman yeni kombo başlatırsınız.Tabiki sadece büyük beyaz tick de yeni kombo başlatmıyoruz o yüzden bunu aşağıda anlatacağım.

Distance Spacing
Alt tuşuna basılı tutarak kullandığımız(Y tuşuda işliyor) Distance Spacing nedir ve ne işe yarar?

Distance Spacing' i map yaparken mutlaka kullanırsınız.Kendisi yerleştireceğiniz bir sonraki objenin uzaklığını belirlemenizi sağlar.Eğer kolay bir zorluk mapliyorsanız Distance Snap Kullanmanız ŞART!!

Peki nasıl kullanıcaz Distance Snap' i ??

Öncelikle bi obje yerleştiriyoruz(circle veya slider) sonra bir sonraki objeyi yerleştireceğimiz zamana ilerliyoruz.Alt tuşuna basılı tutup fare ile yerini belirliyoruz.Distance snap' in kullanarak daha uzağa veya yakına obje yerleştirmek istiyorsak farenin tekerleğiyle oynuyoruz (yada alt tuşuna basılı tutunca sağ üst köşede Distance Spacing yazısının ordan uzaklığı ayarlıyabilirsiniz).

Peki neden Distance Spacing?

Kolay zorluklarda distance spacing kullanmanın şart olduğunu söyledik.Bunun sebebi oyuna yeni başlayan oyuncular için her objenin birbirinden aynı uzaklıkta olması o oyuncu için daha kolay olucaktır.Zor maplerde ise distance spacing' in kullanımı daha çok işlevselliğiyle ön plana çıkmaktadır.Mesela ben bir yıldızlı jump koymak istiyorum ve hepsinin arasındaki uzaklığın eşit olmasını istiyorsam distance spacing spacing kullanmam işimi kolaylaştıracaktır.

Hangi zorluklarda Distance Spacing?

Easy ve Normal(Normal+) maplerde distance spacing kullanmanız şart fakat daha ilerki zorluklar için (hard insane gibi) böyle bi şart yoktur.

Yeni Kombo
Objelerin üstünde yazan sayıların 1'den başlayıp tekrar 1' gelene kadar devam eden kısmına kombo diyoruz.

Burda Mavi 1'den başlayıp yeşil 1'e kadar olan kısım kombodur.1 ise yeni kombodur.

Yeni komboyu ne zaman başlatmalıyız?

Tabiki de Büyük beyaz tick' de.Unutmayın ki çok küçük istisnalar dışında her zaman büyük beyaz tick' de yeni kombo başlatmalısınız.

Peki sadece büyük beyaz tick' de mi yeni kombo başlatıyoruz?

Hayır. Küçük beyaz ticklerdede yeni kombo başlatabilirsiniz ama her zaman değil.Eğer küçük beyaz tick' de yeni kombo başlatıyorsanız bunun bir sebebi olmalı.Canınız sıkıldı diye yeni kombo başlatamazsınız. :P



Mesela burda ben ikili jumplar kullanmak istedim ve bu şekilde daha güzel gözüküyorlar, işte bunun gibi gibi zamanlarda yeni kombo başlatabilirsiniz.Ayrıca unutmayın ki bunu şarkının rastgele bir yerinde yapmadım yani bunun anlamı şarkının her yerinde yeni kombo başlatıp ikili jumplar koyamazsınız oluyor.

Düzenlenmesi gereken tonlarca şey var ve ayrıca çok fazla yazım yanlışı olabilir.Rehberi bitirdiğimde hepsini tekrardan gözden geçireceğim.


DEVAMI GELECEK
Husolm
Gerçekten güzel olmuş eline sağlık devamını bekliyorum
Sister Jude
ben konu açmıştım..
Limulu
Çok güzel anlatışmış, teşekkürler!
Reha
-
Topic Starter
Pati

Sister Jude wrote:

ben konu açmıştım..
yeterli olmadığını düşündüm
yoksa kötü bişey mi yaptım?
Sister Jude
Açmadan sorabilirdin veya credit vererek seninkileri ekleyebilirdim
devam et ama
Shululu
super olmus emege saygi +rep
Ecarnage
oyş çok güzel olmuş rehber
ay sonu geliyorum <3
korean art
devamı gelsin lütfen thx
Fl4ndre Scarlet
Cidden artık update atma zamanı geldi
Topic Starter
Pati
Cidden bir update zamanı gelmiş.Zamanım olunca, yazın, rehberi tamamlamaya çalışacağım. :o
thekrocker
Beklemedeyiz..
keremking319
map yaptıgımızda sitesine nasıl yükleyebiliriz mümkün müdür ?
Kurohime Akira

keremking319 wrote:

map yaptıgımızda sitesine nasıl yükleyebiliriz mümkün müdür ?
Henüz denemedim ama sanırım haritanı bitirdiğinde, Dosya kısmından "Beatmap Yükle" seçeneği ile yapabilirsin.

Please sign in to reply.

New reply