1. osu!community
  2. Language Specific
  3. Other Languages
  4. Magyar
posted
Input lag és annak csökkentése


Mi az az input lag és mért lehet fontos?


Input lagnak azt az időt nevezzük ami az egér megmozdítása vagy akármilyen más beviteli eszköz gombjának lenyomása és annak a monitoron történő megjelenése között telik el. Input lag sosem lesz 0 (általában ezredmásodpercben mérve), és rengeteg dolog befolyásolhatja de mindig meg lehet próbálni csökkenteni.

Az input lag casual játékokban nem igazán fontos tényező de a kompetetívebb körökben mindig egy fontos pont, legyen az akár CS:GO, Overwatch vagy osu!.

Főbb módok a csökkentésre


  1. Játékbeli beállítások
  2. Tablet driver
  3. Videókártya driver beállítások
  4. Windows beállítások


Játékbeli beállítások

Az első és legfontosabb dolog, ha Windows 8 vagy annál újabb rendszert használsz akkor a Windows Aerot már nem lehet kikapcsolni ami rengeteg input lagot eredményez, erre a legegyszerűbb megoldás a Fullscreen mód bekapcsolása akár Letterboxinggal ha nem megfelelő a monitorod maximális felbontása a játékhoz, ha Windows 7-et használsz akkor ezt megúszhatod a kontrasztos Windows témák használatával, ha Windows 7-nél régebbit akkor inkább haladj a korral.
Az előzőkkel egyenértékűen fontos, hogy ne legyen semmilyen FPS korlátozás a játékon. Több FPS = kevesebb input lag. Érdemes a Frame limitert Unlimitedre állítani.
Hasznos még lehet főleg egereseknek a Raw input opció is, ez megkerüli a Windows-os érzékelést így gyorsabban dolgozza fel a játék a mozgást, ez tableteseknek nem nagyon szokott változtatni, de meg lehet próbálni.

Tablet driver

Ez a rész főleg Wacom tabletet használókra vonatkozik mivel azokat tudom csak tesztelni (Ha van másfajtához valami tipp akkor beeditelem).
Wacom driverek mindegyike egyet kivéve tartalmaz különböző mértékű input lagot, én mégis még 2 drivert ajánlanék amiket érdemes lehet kipróbálni.
  1. 6.3.9w5 - Ebben a driverben gyakorlatilag nincs input lag, sokan emiatt ezt preferálják a top playerek közül is.
  2. 6.3.10w2 - Az előzőhöz képest érezhető input lag de jó átvezető lehet a magas input lagból.
  3. 6.3.15-1 - Személyes kedvencem, kicsivel nagyobb input lag mint az előző de akiknek ajánlottam nekik bejött legtöbbször.


Videókártya driver beállítások

Videokártya driverben a lényeg, hogy mindenféle post processt a minimumra csökkentsünk, ez azt jelenti, hogy amit lehet azt kikapcsolni és mindent a teljesítmény felé kalibrálni, emiatt érdemes külön beállításokat alkalmazni az osu!-hoz, hogy a többi játék grafikai részletessége ne legyen szörnyű.

NVIDIA beállítások
A legfontosabb, hogy a Maximum pre-rendered frames beállítás 1 értéken legyen (Nvidia Control Panel>Manage 3D Settings>Maximum pre-rendered frames>1). Amit lehet kikapcsolni és mindent teljesítményre állítani.
Ha eléggé odafigyelsz akár felezni is lehet a frame time-ot ami közvetetten FPS-t jelent (Saját beállítások után 0.9-es frame time-ról 0.4-re tudtam levinni)

AMD és Intel driverekben nem tudom pontosan milyen beállítások vannak de ahogy feljebb is írtam úgy kell eljárni.

Windows beállítások

Az első dolog az egér beállításoknál a rámutatás pontosságának javítása funkció kikapcsolása.
Ezután a Wacom driverben lévő "Use Windows Ink" funkciót kell kikapcsolni.
Ezeken kívül még vannak beállítások amiket meg érdemes nézni de ezeket megoldja viziblr Fix My Pen nevű alkalmazása.

Egyéb módok


Ha már tényleg a min-maxolás a lényeg érdemes lehet utána nézni az 1 ms válaszidejű akár 144Hz-es monitoroknak és mivel több FPS = kevesebb input lag (egy bizonyos pontig) ezért erősebb gép is segíthet ha nagyon nincs már mást tenni és úgy érzed. Ezek már tényleg annyira elhanagyolható változást hoznak a főbb módokhoz képest, hogy csak a teljesség kedvéért írtam őket le.

Végszó


A főbb módokat mindenképp ajánlanám mindenkinek, lehet első nap furcsa lesz a játék de megszokás után sokkal jobb élmény lesz.

Megjegyzésként Happystick pár éve csinált erről egy videót, akár érdemes is lehet megnézni.

Please sign in to reply.