forum

Yleinen keskustelu

posted
Total Posts
7,905
show more
Braile
Kaippa sitä voisi Assyille raahautua ensvuonna
clmnt
kaippa sitä kanssa vois
Braile
Tulen sinne läppärin kanssa perseilemään
thelewa
Ostakaa sitten se tietokonepaikka vaikka te ootte läppärin kanssa siellä. Viime assyilla oli aika hankalaa Fishiellä ja ethoxilla kun niiden piti kokoajan vaihtaa paikkaa.
Braile
Niin oli ajatuskin että ostan tietokonepaikan
thelewa
osta samalla meille muillekkin kthx
Braile
Ei taida ihan mun opiskelijabudjetti riittää siihen
Lanttu
Miten te taivutatte nimiä jotka on ns. tavallisia sanoja? Meillä on tästä asiasta kamala parisuhdekriisi täällä meneillään.

Lumi = Lumen, Lumin?
Helmi = Helmin, Helmen?


Samaten myös sana yaoi. Puni jaksaa vääntää siitä aina että "yaoia", kun minusta taas "yaoita" kuulostaa paljon luonnollisemmalta.
Topic Starter
IppE
Suosittelen että lopetatte yaoista puhumisen täysin.
Sutsuka
.
Mara

Lanttu wrote:

Miten te taivutatte nimiä jotka on ns. tavallisia sanoja? Meillä on tästä asiasta kamala parisuhdekriisi täällä meneillään.

Lumi = Lumen, Lumin?
Helmi = Helmin, Helmen?


Samaten myös sana yaoi. Puni jaksaa vääntää siitä aina että "yaoia", kun minusta taas "yaoita" kuulostaa paljon luonnollisemmalta.
Tietääkseni boldatut ovat kieliopillisesti oikein.
Birdy
Niminä oikein olisi Lumin ja Helmin, substantiiveinä lumen ja helmen.
clmnt
snb sun avatar on 6/5 ;-;
Valentiino
clmnt on selvästi tyttö, koska hän on waifu~
MrSake

Mara wrote:

Lanttu wrote:

Miten te taivutatte nimiä jotka on ns. tavallisia sanoja? Meillä on tästä asiasta kamala parisuhdekriisi täällä meneillään.

Lumi = Lumen, Lumin?
Helmi = Helmin, Helmen?


Samaten myös sana yaoi. Puni jaksaa vääntää siitä aina että "yaoia", kun minusta taas "yaoita" kuulostaa paljon luonnollisemmalta.
Tietääkseni boldatut ovat kieliopillisesti oikein.
Ovathan nuo oikein, jos kyse on yleisnimistä, mutta erisnimien kohdalla kielioppi toimii poikkeuksellisesti.

Nykyajan kielenopas wrote:

Joitakin nimiä taivutetaan toisin kuin yleisnimiä, lähinnä siksi, että mielleyhtymä vastaavaan yleisnimeen koettaisiin liian häiritseväksi. Ehkäpä kuvaavin esimerkki on Veli : Velin. Jos sitä taivutettaisiin kuten yleisnimeä veli : veljen, voisi puheessa (ja joskus kirjoituksessakin) syntyä todellisia väärinkäsityksiä. Monissa etunimissä ei tämän takia ole astevaihtelua. Lisäksi usein loppu-i säilyy taivutusmuodoissa, vaikka vastaavassa yleisnimessä se vaihtelee e:n kanssa.
Lempi : Lempin
Into : Inton
Kunto : Kunton
Tosin joissakin nimissä on molemmat taivutusmuodot oikein esim. juuri tuossa Lumi-nimessä.

Lempi : Lempin. Lähes kaikkia i-loppuisia etunimiä taivutetaan niin, että taivutusmuo­doissakin on i eikä e kuten vastaavassa yleisnimessä (lempi : lemmen). Poikkeuksena on nimi Tähti : Tähden, ja lisäksi ainakin Lumi, Pilvi, Pälvi ja Suvi esiintyvät molemmilla tavoilla taivutettuina (Lumin ~ Lumen), mutta i-taivutus on jatkuvasti yleistynyt.

Lanttu wrote:

Samaten myös sana yaoi. Puni jaksaa vääntää siitä aina että "yaoia", kun minusta taas "yaoita" kuulostaa paljon luonnollisemmalta.
Yaoissa on kaksi vokaalia lopussa, joten partitiivin tunnus on -ta/-tä. Eli oikea taivutus on yaoita.

Harrastelijakääntäjänä on joutunut painimaan juuri tällaisten kielioppijuttujen kanssa aivan liikaa :p
clmnt

Valentiino wrote:

clmnt on selvästi tyttö, koska hän on waifu~
you wish
Valentiino

clmnt wrote:

Valentiino wrote:

clmnt on selvästi tyttö, koska hän on waifu~
you wish
Mara

MrSake wrote:

tuuba
Jumalauta, minulta taisi mennä Lantun viestistä ensimmäinen lause ohi. Ajattelin vaan yleisnimiä. gg
Lanttu

Nykyajan kielenopas wrote:

Joitakin nimiä taivutetaan toisin kuin yleisnimiä, lähinnä siksi, että mielleyhtymä vastaavaan yleisnimeen koettaisiin liian häiritseväksi.
Tässä ei ole minusta kyse mistään muusta kuin siitä, että joku vatipäävanhempi keksi että MEIDÄN PIKKU LUMILLA ON NIIN KAUNIS JA ERIKOINEN NIMI ETTEI SITÄ VOI TAIVUTTAA OIKEIN.



>:V
Braile
Melankoliapäivät parasta
heintsi

Lanttu wrote:

Nykyajan kielenopas wrote:

Joitakin nimiä taivutetaan toisin kuin yleisnimiä, lähinnä siksi, että mielleyhtymä vastaavaan yleisnimeen koettaisiin liian häiritseväksi.
Tässä ei ole minusta kyse mistään muusta kuin siitä, että joku vatipäävanhempi keksi että MEIDÄN PIKKU LUMILLA ON NIIN KAUNIS JA ERIKOINEN NIMI ETTEI SITÄ VOI TAIVUTTAA OIKEIN.



>:V
Eli voitin tämän pelin. Yaoitappelun hävisin, sen myönnän. Myönnä sinäkin tää häviöksi. :3 Lumin/helmin kuulostaa typerältä, mutta se on kielioppia ♥
Lanttu

heintsi wrote:

Eli voitin tämän pelin. Yaoitappelun hävisin, sen myönnän. Myönnä sinäkin tää häviöksi. :3 Lumin/helmin kuulostaa typerältä, mutta se on kielioppia ♥
*heittää Punin roskiin*

Minä en häviä ikinä! >:V9
heintsi
Hävisit jo. Nyt on parisuhde taas hallinnassa.~
Pegram
Kuka helvetti on noukq ja miksi se stalkkaa
clmnt

ReZero wrote:

Kuka helvetti on noukq ja miksi se stalkkaa
mun waifu ;-;
Pegram

clmnt wrote:

ReZero wrote:

Kuka helvetti on noukq ja miksi se stalkkaa
mun waifu ;-;
ja miksi se stalkkaa
clmnt

ReZero wrote:

ja miksi se stalkkaa
siitä en tiedä D: jos se pettää mua.. apua
Pegram

clmnt wrote:

ReZero wrote:

ja miksi se stalkkaa
siitä en tiedä D: jos se pettää mua.. apua
clmnt
tää oli surullinen päivä meidän avioliitossa
Pegram

Minä ymmärrän
clmnt
Pegram
clmnt
clmnt
tuplapostaan kuin pomo (lue: homo)

tää on myös mun postaus nro. 200, suuri hetki mun elämässä.
Sutsuka
Mukku & Sukka be creepin' de forumz.
Pegram
Katoin kanssa että what the duck. Mä clmnt tosin lopetettiin jo fooruminvaltaus niin w/e
Mukku
<- is how I look in real life in anime
Sutsuka
.
Valentiino
Pelottavaa
Pegram
Minä en todellakaan tiedä mitä sanoa
show more
Please sign in to reply.

New reply